Saturday, April 21, 2012

Resepi : Ayam wangi ala thai masam nak mampus..

assalammualaikum wbt..

Lama rasanya aku, chef bundle tak kongsi resepi dengan korang..asik entri senggama minda, sentap, info tah apa-apa je bosan jugak kan..kehkehkeh....so harini mari kita ringankan sikit kepala otak dengan entri masak-masak ye..hehehe..rasanya entri ni lebih sesuai untuk pembaca blog aku sebab majoriti kat sini pon wanita je..yang bini-bini orang, mak-mak orang pon ramai boleh cuba ni..kehkehkeh..

Sebagai seorang suami yang penyayang, sekali sekala aku suka jugak tolong ganti bini aku masak..so semalam dah tiba-tiba aku rajin pulak kan..makanya terhasilah masakan yang aku nak kongsi ni..rugi beb tak cuba..memang best..nama masakan ni Ayam wangi ala thai masam nak mampus..


* maaf kualiti gambar tak memuaskan..

bahan-bahan yang diperlukan macam dalam gambar..

BAHAN A :
  • 1 biji bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • halia ( aku tak tau nak bagi penjodoh bilangan yang tepat untuk halia tu)guna sikit je la senang citer..
  • 4 helai daun limau purut
  • serai sebatang dititik..(titikkan dengan air) kehkehkeh..

BAHAN B (PES) :
  •  2 sudu besar sos
  • 2 sudu besar pes tomyam
  • 2 sudu besar kicap cair
  • 2 sudu besar kicap manis
  • 1 liter air perahan limau nipis.( kalau tak suka masam, guna setengah biji limau dah cukup) tapi tak jadi la macam sepatutnya resepi Ayam wangi ala thai masam nak mampus ni..kehkehkeh..
  • kacau sebati bahan-bahan ni..
  • bila bahan dah cukup macam ni..boleh la masak..
  • ayam tu ikut korang la nak berapa banyak..tapi macam banyak dalam gambar tu sesuai dah dengan kuantiti pes tu..dalam 5 6 ketul..

Perhatian : sebabkan resepi ni Ayam wangi ala thai masam nak mampus, ayam tu harus la di perap dengan Downy terlebih dahulu..masukkan jugak satu penutup Softlan untuk melembutkan ayam..


CARA-CARA MEMASAKNYA :
  • Tumiskan bawang semua tu dulu..bila dah wangi sikit baru masukkan pes.
  • masukkan ayam..gunakan api perlahan je pasal ayam tu lambat masak..kalau api besar pes cepat kering tapi ayam pulak tak masak..
  • tambah la apa patut, gula,garam, perasa..
  • masukkan serai dan daun limau purut dan masak lebih kurang 10 minit..
  • siap untuk hidangan..



Ni la hasilnya, Ayam wangi ala thai masam nak mampus..selamat mencuba..


Tips : selain limau nipis boleh juga gunakan cuka atau clorox..

34 comments:

  1. memule aku ingt ko nak buat tomyam kahkahkah., tgk gmbo last tu cm best ah bndle., kne try ni., klu nk tuka downy dgn silky girl bole x :">

    ReplyDelete
  2. alamak, baru nak first.


    *mohon admin dan isteri kesayangan masakkan tuk aku.

    ReplyDelete
  3. Chuu :
    sebab tu ala thai pasal ade pes tomyam..sebenarnya boleh je guna bahan lain asalkan wangi..ralf lauran,tommy girl atau apa2 minyak wangi boleh..lagi mahal lagi bagus..kehkehkeh=))

    Wadi :
    mohon cuba lagi..kehkehekeh..
    ko rasa nak makan ayam sabun clorox meh la datang umah aku cikgu..aku bleh masak, bini aku pon boleh..hahaha..

    ReplyDelete
  4. Wahhh! Macam sedapp je, Tuan Top Chef. Emmm (Jilat bibir!) =))

    Tips nak wangikan & nak lembutkan ayam tu nak tanya sketlah. Perlu perap sampai keluar bunga2 & seterika banyak2 ke, Top Chef? Haha!

    Untunglah dapat makan ayam wangi ala thai masam nak mampus. Ngehhh! :P

    ReplyDelete
  5. sumpah aku jeles sbb aku reti masak maggi ngan telor ngan air ngan nuget je.. HUHU

    ReplyDelete
  6. liyaa Mf :
    soalan yang bagus..yes kite kene tunggu sampai keluar bunga2 dn setreika banyak2 lepas tu baru boleh masak..jgn lupa jugak cuci ayam tu dengan clorox..

    untung la aku tak sakit perut lepas makan..kehkehkeh =))

    zwan :
    apa susah nak masak..try la ikut resepi aku tu..ekekke=))

    ReplyDelete
  7. menengok bahan2 nye rase ngilu2 plak pipi aku hehehe

    nnti masauk utk aku ye

    yeeayyyy

    ReplyDelete
  8. hahaha..insya'allah zat..bila la nak jumpa ko ni..haha..

    ReplyDelete
  9. kopipes resepi kecuali pelembut ayam, pewangi ayam dan pemasam ayam tu...OK aku akan cuba.HAHA.

    ReplyDelete
  10. aien : ahaks..gud aien..tolak tu semua gerenti sedap..hahaha..
    *limau pon aku rase tak perlu sgt pasal pes tomyam dah masam..

    ReplyDelete
  11. fuyooo ada bakat terpendam ni,bak sikit

    ReplyDelete
  12. Perghh.. Serius, insyaAllah sy akn try msak ikut resipi bro ni. Esk la kot, nk beli bahan smua. Skrg pun kan rumah sdara ni, nk singgah2, wakakaka!

    ReplyDelete
  13. Hahahaha....nama resepi yang terbaekkk!!
    Minta hantar sikit kat KK...

    ReplyDelete
  14. aku masuk belog kau taim aku kelaparan hish

    ReplyDelete
  15. lagi mahal lg wangi! cett ni mmg resipi bunohan ko tawu! wakaka..btw aku paling teror masak air lalala~

    ReplyDelete
  16. bobot :
    cita-cita dulu nak jadi chef tadi gagal:(( ekeke..

    sis al :
    hahaha..jgn lupa buh downy tu ye sis..kang tak wangi..

    duniaku abstrak :
    bergantung kuantiti asam limau yang digunakan..ekekeke=))

    honey :
    yeahhh..ni la jenis resepi terbaik dari ladang..kehkehkeh=))

    cikpa :
    kalau ko lapar elok la ko pegi makan cikpa..sia sia je ko masuk sini..hahaha..

    chuu :
    mesti la..ko cuba dulu chuu..kalau terbunoh betul la tu..=))
    btw masak air aku paling malas..

    ReplyDelete
  17. pelik btl namenyer...takpe, yg penting sodappp...

    (http://mistiksakura.blogspot.com)

    ReplyDelete
  18. bagus betul. encik somi siapakah ini?hehe. tak kisahlah namanya apa. yg penting boleh masak sikit2 untuk makan sendiri pun jadi la. takde la asyik tunggu bini je yg masak.

    ReplyDelete
  19. hanum :
    sedap kot kalau tak masam sangat..ekeke..resepi aku ni sebenarnya gagal pasal masam...

    yana :
    hehehe..suami mithali katekan..hahaha..dulu bujang biase masak sendiri..tu pasal boleh masak..hehe..

    fiksyida :
    ko pasal makan cpt je..kehkehkeh=))

    ReplyDelete
  20. hahhhha boleh bayang kemasammannya, walaupon nampak cam best..hehhhe

    suami soleh..hiks

    ReplyDelete
  21. Hahaha, makanan kena la cepat...baru la sihat...hahahaha...

    ReplyDelete
  22. laa, ingatkan nk masak tomyam td..
    haha

    letak clorox tu haruslah ada yang berbuih mulut satgi..hehe

    ReplyDelete
  23. @Miss Purplemasak tomyam bahan yang sama ke..hahah..tu aku tak tau..

    ReplyDelete
  24. Apsal semalam blog ko jadi mulia sekejap? Aku takleh masuk. Ko private. Jimat la tu dgn blog sendiri.

    Perlu tambah garam dan perasa lagi ke? Mcm kicap, sos tu semua dah cukup rasa kot?

    Terrerist jugak ko memasak ek?

    ReplyDelete
  25. @LydSunshine semalam aku renovate sikit blog aku..tu pasal kasi private kejap..hahaha...resepi ni tak payah guna garam dah..tapi nak belenkan masin tu kene buh gula sikit..hehe..tereris kan aku masak..

    ReplyDelete
  26. silap time aku masuk blog engko ni. ah, lapar pulak!

    ReplyDelete
  27. bagusla bro pandai masak. Mmg ni kreteria yang kita sbg lelaki kena ada. nak kawin t, boleh kerjasama dengan istri. haha.. Saya pun selalu gak masak tp tak pernah menggunakan paket perisa tu. Mungkin akan cuba satu hari nanti. Lol.

    ReplyDelete
  28. gambo dah menarik, tertarik mmg dbom lah!!! tp knapa ltak nama cam tu!!!

    ReplyDelete