Tuesday, November 7, 2017

AKU DAN DIET..

salam..

Last entry bulan February lepas, aku ada tulis pasal kisah aku berhenti merokok.. yes, sampai sekarang dah masuk bulan November ni pon aku masih lagi tak merokok balik dan maksudnya program berhenti merokok aku telah berjaya..

Walaupon temujanji klinik berhenti merokok tu masih lagi ada sampai sekarang ni, tapi takda lagi cerita tentang nikotin, rokok dan sebagainya, bila dah masuk stage macam aku ni, mereka ni buat ujian pulak tengok kesihatan aku macam mana lepas berhenti merokok sekian-sekian masa..

Masa ujian darah pertama after 3 bulan aku berjaya berhenti merokok, result darah aku ok la, gula, kolestrol, tekanan darah cantik..tah macam mana plak masuk 6 bulan punya check up, tang kolestrol pulak naik..dan pendekkan cerita, lepas yang terbaru ni, makin naik lagi kolestrol aku...siot betul..

Ni tak lain tak bukan mesti sebab aku tak merokok la ni kolestrol aku naik..hahaha..ok,jangan percaya...aku pon tak tau la nak cakap macam mana..berat aku pon dah naik sikit..yang paling risau perut tu yang makin kedepan..serius tak boleh blah..sebab berhenti merokok ni buat aku kuat makan kot..ntah la..

Bila dapat info kolestrol dan kesan-kesan kolestrol tinggi ni agak bahaya dan sememangnya kolestrol aku dah tahap berbahaya, aku jadi tak tentu arah dowh..terus aku ambil keputusan nak diet ni..tapi tahukah anda yang nak diet turunkan berat badan ditambah plak nak diet untuk turunkan kolestrol merupakan satu penyeksaan yang terlalu kejam...

Aku tak tau karnivor macam aku ni nak makan apa..

Mujur la Dr.google sentiasa ada untuk aku rujuk dan aku masih belajar nak kurus ni..actually aku ni takda la gemuk mana, serius, dengan ketinggian aku plus berat aku yang paling berat penah dicatatkan seberat 61 kg ni kira ok la, seluar pon still 29..memang tak gemuk mana la kan..

Tapi bila perasan kurus dan sihat dan kau makan segala tok nenek makanan kolestrol tinggi, dan tak sedar metabolisme orang yang hampir tua ni tak hebat mana, maka masa itulah baru rasa menyesal tak peduli pasal nutrein yang kita makan..

Apa pon, korang jangan salah anggap plak, bukan makanan yang menyebabkan korang boleh jatuh sakit tu, salah tu tang akidah..ingat la, Allah yang segala-galanya bagi kita kesihatan baik atau tak baik..tu kadang -kadang kita rasa macam tak adilkan, orang tua gemuk minum manis tak ingat dunia, tapi dia bebas dari kencing manis., makan macam-macam kolestrol ok..contoh depan mata aku pon ada.tapi nak buat macam mana, tu la kuasa Allah, tu DIA punya kerja..

Beberapa minggu yang lepas aku dah mula diet sebenarnya dan alhamdulillah, setakat ni ada nampak perubahan.. dari 61 kg sekarang dah 58 kg dan aku target berat aku mesti turun sampai ke 54-55 dalam masa sebulan dua ni..perut pon dah turun sikit kan..tu yang penting sekali..hahaha..aku benci perut boroi sebab tak comel dan nampak tua..hahaha..

Tentang diet yang kejam bila karnivor diberi sayur ni, aku ambil keputusan, cuba yang termampu jela elakkan makanan kolestrol tinggi ni..kalau setakat nasi tu aku dah boleh jer hidup sekarang takda nasi..tapi tanpa lauk kau nak makan apa haa!!.



 ni antara menu diet aku..belasah jer..


So diet aku yang main hentam je ni  ialah, aku tolak karbohidrat je dulu..nasi, roti, mee dan sejenis dengannya ni semua kalau boleh aku tak nak langsung ambil..skarang ni aku kenyang dengan protien jer..aku bedal dada ayam, ikan dengan buah2 jer la sekarang ni..nak makan protein dari udang, sotong tak berani plak sebab kolestrol tinggi..

Nak diet menu telur rebus pon rugi sebab tak boleh makan kuning telur..kalau orang biasa takpa la, aku kategori kena pantang kuning telur sebab kolestrol dia sangat tinggi..tu yang aku cakap, diet aku ni kejam.menu yang boleh dalam diet biasa, jadi tak boleh kat aku sebab kandungan kolestrol dia..mujur takda darah tinggi dengan kencing manis, kalau tak, nak diet apa pon aku tak tau..

Terkini, aku baru je baca tadi, aku nak cuba kira kalori pulak yang aku makan walaupon rasanya ikut diet aku, kalori agak rendah..tapi takpa la, kita belajar dan cuba paham lebih apa yang aku dah buat ni kan..secara ringkasnya, nak makan lebih, kena bersenam lebih untuk bakar lemak..


Sebagai contoh ni la kalori yang dah banyak berlemak dalam badan aku selama ni..now masa untuk buang segala lemak-lemak tersimpan tu..



Berapa banyak kalori selalunya orang dewasa ambil dalam sehari? 

a) Sarapan Pagi =  541 kalori
Nasi lemak bersambal (400 kalori)
Telor mata kerbau (21 kalori)
Teh Tarik (120 kalori)

b) Minum Pukul 10 pagi = 410 kalori
Kuih karipap 3 biji (390 kalori)
Teh O (20 kalori)

c) Makan tengahari = 900 kalori
Nasi 3 cawan (420 kalori)
Ayam kari (250 kalori)
Dalca Sayur setengah cawan (150 kalori)
Jus Tembikai (80 kalori)

d) Minum petang = 510 kalori
Kopi susu (120 kalori)
Popia Goreng 3 biji (390 kalori)

e) Makan Malam = 682 kalori
Nasi 3 cawan (420 kalori)
Ikan Tenggiri Masak Merah (142 kalori)
Kangkong belacan (120 kalori)
Jumlah keseluruhan dalam sehari : 541 + 410 + 900 + 510 + 682 = 3043 kalori


Tu haa kau, rasanya  sepanjang beberapa bulan lepas, kalori yang aku ambil mungkin lebih dari itu untuk sehari pon ada, tu pasal tetiba jer aku rasa aku jadi gemuk sedangkan kalori yang sepatutnya aku ambil dalam sehari cuma 1420 jer..so bila kalori yang tak diperlukan badan tu tak dibakar jadi tenaga, tu yang naik lemak tu...hahaha..


CARA MENGIRA KALORI YANG DIPERLUKAN OLEH TUBUH SETIAP HARI:
UNTUK WANITA: 

~BMR = 655 + (9.6 x berat badan(kg)) + (1.8 x tinggi(cm)) - (4.7 x umur)
~lepas tu BMR ni kena darabkan dengan DCR
~DCR adalah seperti berikut:
-untuk individu yang kurang senaman/tak senaman langsung/buat kerja pejabat = 1.2
-untuk yang aktif sikit2/senaman 1-3 kali seminggu = 1.375
-untuk yang aktif /senaman 3-5 kali seminggu = 1.55
-untuk yang sangat aktif/senaman 6-7 kali seminggu = 1.725
-untuk yang terlampau dan teramat aktif/kerja dan senaman berat setiap hari/senaman 2 kali sehari = 1.9
contoh pengiraan kalori yang diperlukan oleh seorang wanita:
berat:70kg,tinggi 150cm,umur 20 tahun,kurang senaman/kerja kat opis ja:
655 + (9.6 x 70) + (1.8 x 150) - (4.7 x 20) x 1.2 = 1484.2
jadi kalori yang diperlukan oleh wanita di atas ni adalah 1484.2 sahaja sehari...kalau dia nak turunkan berat tolak lah 500 kalori,kalau dia nak tambah berat dia kenalah makan lebih dari 1484.2 kalori tu....mudah ja nak kira kan?

UNTUK LELAKI:
~BMR = 66 + (13.7 x berat(kg)) + (5 x tinggi(cm)) -(6.8 x umur) x DCR(DCR sama macam yang dinyatakan di atas)


ok la, sekian info untuk kali ni..nanti kalau aku dah kurus, aku tulis lagi dalam next entry..choww.
assalammualaikum..



Monday, February 20, 2017

BERHENTI MEROKOK VOL 3.0

salam

Harini aku nak share satu cerita..ikutkan nak lukis je senang sikit sebab ramai orang tak suka membaca,tapi lukis pelan aku tau la..lukis cerita tak reti..sory la ye..Cerita aku ni bab rokok..nikmat rokok ni hanya perokok je tau..orang yang tak hisap rokok tolong jgn cakap apa-apa..bila kira, dah dekat 20 tahun jugak la aku ni hisap rokok..

Ofcoz aku pon pernah cuba berhenti..paling lama setahun..nak buat macam mana, iman tak kuat..lepas tu tukar jenama rokok je than sambung balik..rokok sebelum tu rokok mahal..tukar rokok murah plak..

Pendekkan cerita, aku dah benti semula sekarang..kali ni aku rasa tak kisah dah iman tak kuat ke, iman adalah mutiara ke sebab cara aku berhenti merokok kali ni memang aku rasa tak susah langsung..

Serius aku takda rasa stress, takda rasa mulut pahit ke, rasa seram sejuk ke, rasa nak maki orang ke bila tak dapat rokok..tak kisah la time bila pon..lepas makan ke, time mancing ke, driving ke ,dalam jamban ke..bila-bila masa pon rasa bebas dari nak merokok ni..

Jangan cakap korang tak percaya, aku sendiri macam tak percaya lagi ni..aku benti rokok ni dengan makan ubat jer..jilake punya ubat, dadah apa la ada dalam tu sampai boleh buat aku taknak langsung kat rokok ni dalam masa sekejap sangat..


Kalau sebelum ni dah pernah berhenti guna konsep Keimanan, serius susah dan tak tahan lama..iman tu susah nak tahan ko dari hisap sebatang rokok selepas menghirup segelas nescafe panas dikala hujan renyai-renyai di malam hari..apa guna ada teknologi perubatan kalau taknak guna..combinekan takpa..Jangan risau, aku tak jual ubat behenti merokok yang dibacakan 30 juzuk Al-Quran pon..dan sebetulnya, aku tak syor langsung kat mana mana perokok pon untuk berhenti..aku cuma gian nak menulis je sikit..hehe..

Nak behenti buat pe kan, rokok mahal, boleh tukar rokok seludup..kesihatan baik lagi..setakat ni takda lagi kes dikalangan member member aku yang mati, sakit tenat akibat rokok..so chill jer..majoriti member2 aku pon semua merokok..so rokok masih mampu milik..jgn cakap rokok je mampu, yang berhenti rokok pastu hisap vape pon ada..hak masing-masing la kan..

Tapi aku nak ungkit la sikit kisah sebelum berhenti merokok kali ni..nasib korang la sapa yang terasa..aku ni jenis hisap rokok surya..kalau banding tar dengan nikotin dari rokok John korang tu, rokok aku lagi cepat bagi orang mampus la kiranya..

Perangai kawan-kawan yang jenis 'bukan' hisap rokok surya ni aku pelik betul..asal lepak je, mesti nak sebat rokok aku.kalau takde rokok takpa gak..lagi jilake, nampak je muka aku mintak surya..adoii.aku rasa orang lain yang hisap surya pon mesti senasib aku...ingat rokok surya rokok kongsi ke?..aku plak jenis engko offer pon rokok lain dari surya memang aku takkan hisap..buat sakit tekak jer..

Sambung balik citer aku pasal ubat jilake yang dah buat aku berhenti merokok ni..kalau korang nak tau, ubat ni di samping ubat berhenti merokok, dia mampu mengaibkan kau sekali kalau kau tak pandai cover..

Mana aku tak cakap macam tu, korang bayangkan la, tak cukup dia bagi aku takda feel nak hisap rokok, dia seksa plak aku dengan tak boleh hidu langsung asap rokok(asap rokok surya jer)..bila hidu jer, automatik tekak aku jadi ketat, tiba2 plak bleh berkahak bagai, batuk2 lagi..tak ke jilake..tu baru terhidu asap rokok yang member hisap ok..

Macam mana tak aib, cuba ko bayangkan baru 2 3 hari berhenti, pastu lepak dengan member, kebetulan dia pon hisap surya gak..ko pikir aku nak kibas2 asap rokok kalau dia tengah hisap tu?..kang tak pasal2 orang ingat aku poyo, baru 2 3 hari nak benti rokok dah takleh bau asap..kan ke poyo bunyinya.lebih dari orang yang langsung tak penah hisap rokok plak kan..so perkara tu memang boleh mengaibkan kalau tak pandai cover..pandai2 la jauhkan diri kejap dari asap rokok tu sementara sebelum kena bahan dengan kengkawan..

Tapi nak buat macam mana, ni semua angkara ubat tu.. ni kalau illuminati tau ni, habis la dia bagi semua orang makan ubat tu..dia cakap vitamin..habis semua orang dalam dunia ni nanti taknak hisap rokok lagi..rugi la syarikat rokok nanti...jilake betul..

Aku bukan nak promote pon..tapi kalau nak jadi mangsa kekejaman ubat tu, pergi jela klinik kesihatan berhampiran tempat korang..hahaha..ramai buat tak nampak sebenarnya kat situ ada khidmat klinik berhenti merokok..kaunseling dan ubat jilake tu pon dia bagi percuma je..ada sesi temujanji setiap minggu selama 3 bulan..untung2 dapat doktor cantik..jangan ngada2 nak try ubat diorang bagi kalau taknak berhenti lagi macam aku..nyesal nanti hilang nikmat hisap rokok tu...hahaha..

sekian.

P/S : entry ni aku tulis kat FB asalnya, tp memandangkan apa2 je kat FB tu aku tak suka publish lama2..ni aku post kat blog plak..setahun dah takda papa gamaknya dalam blog ni..hahaha..