Saturday, June 30, 2012

Resepi : Kerabu suhun Bundle Al-Ramadani

assalammualaikum wbt..

Lama dah chef bundle tak kongsi resepi baru kan..semperna nak bulan puasa tak lama lagi ni..chef nak kongsi sikit resepi untuk set hidangan lengkap ym.bundle dalam kategori pembuka selera..resepi ni sesuai aku rasa untuk berbuka puasa nanti..

Resepi ni mudah je..tak perlu lulus SPM atau graduan U pon boleh buat asalkan kenal bahan-bahan yang diperlukan..tapi walaupon mudah, kosnya agak mahal la jugak..nak makan sedap mesti la mahal sikit..sesekali apa salahnya kan..orang yang paling kedekut sebenarnya adalah orang yang bakhil dengan diri sendiri walaupon mampu..hahaha...

Ok..tak payah cakap banyak..mula mula sekali korang sediakan bahan bahannya...
(hidangan untuk makan 4 atau 5 orang)



Bahan-bahan..

  • 200 gram udang
  • 200 gram sotong
  • cendawan telinga kera(kecil) kering
  • bawang besar 2 biji potong dadu
  • suhun
  • tomato-(aku pakai tomato ceri senang sikit..belah 2 je..hehehe)
  • daun ketumbar-(racik kasar)
  • bunga kantan-(potong halus?
  • cili padi
  • sebiji limau nipis

Maksud aku yang kos mahal tadi udang dan sotong tu la..market biasa RM15 ringgit keatas untuk sekilo dah tentu..cendawan telinga kera tu pulak lagi mahal sebab sekilo boleh cecah RM45 ringgit..tapi kalau nak sikit je, tak la mahal sangat kan...(harap maklum, semua bahan yang aku bagi ni penting)




Cara-cara penyediaannya.


Mula-mula sekali..rendamkan suhun dengan cendawan kering tu sampai kembang...

Udang tu kena buang kulit dulu..sotong pulak korang boleh potong ikut suka..tapi elok potong panjang-panjang aku rasa..potong gelang..tak best..

Celur kejap udang dan sotong tu sampai masak..jangan lama-lama sangat..nanti kecut..toskan dan biarkan sejuk..air rebusan udang tadi jangan buang dulu..nak guna lagi..

Lepas tu campurkan semua bahan-bahan yang dah potong potong tu dengan udang dan sotong tu sekali..cendawan telinga tu kalau dah kembang dia jadi besar..so boleh la potong kecik-kecikkan jugak..

Last skali..cili padi tu korang boleh tumbuk ikut banyak mana korang nak makan pedas dan campurkan dalam air rebusan udang tadi..masukkan garam,gula dan perahan air limau nipis..air tu tak perlu banyak sangat pon..agak-agak sendiri..

** kalau malas tumbuk cili tu, boleh potong je..tapi kalau tergigit cili masa makan..tanggung sendiri ye..hahahaa..

Kalau air rebusan tu tu dah sedang-sedang rasa pedas, masin, manis, masamnya..korang bolehlah siramkan terus kat kerabu tu, dan gaul rata..tapi ingat, jangan guna banyak sangat air tu..nak sekadar basah je..kerabu mana ada kuah bai..hahaha..




tadaa...

Maka siaplah Kerabu suhun bundle al ramadani..kalau buat banyak,boleh lah simpan dalam freezer pasal sedap jugak makan sejuk-sejuk macam salad buah..selamat mencuba..aku dengan bongkak dan yakinnya bagi jaminan, korang takkan menyesal cuba resepi ni...



p/s : selamat menyambut Ramadan 1433 hijrah kepada muslimin dan muslimat terutama pembaca blog sampah semua..

50 comments:

  1. Replies
    1. menumpang 1st..so 1st jugak...fuyooo sam chef sam mgajaor resepi la pulak :P.away...

      Delete
    2. Asik ko jek 1st....ciss....

      Delete
    3. admin ni gila 1st gamaknye. mohon buatkan satu resepi utk aku

      Delete
    4. pelik2 la ko ni wadi..hahaha..tak penah aku buat resepi utk orang lagi..kalau buat msk2 terus bg org mkn ade la..

      Delete
  2. amboi. kalau dah sampai bongkak dan yakin...memang aku kena cubalah ni. HAHA. siyesli aku sangat sukakan kerabu...selalu buat kerabu kacang botol. ini kali try yang ni pulak >>> KERABU SUHUN BUNDLE AL-RAMADANI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha..kene cuba aien kalau ko memang suka kerabu..

      Delete
  3. Replies
    1. somtam tu kerabu betik la rapunzel..lain rasanya..kerabu bundle ni lagi marvelous..hahaha..

      Delete
  4. Replies
    1. kehkehkeh...cam pompuan seksi lak ko bayangkan kura..haha

      Delete
  5. Nama resepi tak menahan tu. haha.
    Tp serius terliur jgk tgk gambo hehe

    Mls login

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha..penat aku pikir nama resepi ni ko tau..hahaha..ko baru tgk gamba dah terliur..kalau ko makan baru tau sedap gila..so selamat mencuba..hahaha

      Delete
  6. Replies
    1. erkk..sori la bagi ko teliur lak..cuba la resepi ni..best woo..hehe..

      Delete
  7. woah. tak sangka ko ade bakat. hahaha. foineee. aku pun kalah. tercaabr. nasib bek ak bujang ;agik. ahha/

    ReplyDelete
    Replies
    1. cet..ingat aku tak reti masak ke..laki lani lagi terer masak laa..hahaa
      ni lagi resepi2 aku penah aku buat resepi chef bundle

      Delete
  8. Replies
    1. nak beli yg kurang mengancam kang tak best plak..udang mahal la sekarang ema..haih..haha

      Delete
    2. aah betul3.. baru je td mkn udang... mahal giler.. tp xpe r, skali skala kn.. ho3

      Delete
    3. tapi aku nak selalu makan udang..hahaha..

      Delete
  9. Ianya nmpk sedap. Haha.. Kat sini udang dia agak kurus sedikit dan kecil2. Skrg musim kemarau jadi kat Pangi konpem ada udang dan ikan yang banyak. Haha..
    cendawan telinga kera ni percuma je kat sini bro. Maklumla dekat dengan ladang getah. Jadi cendawan2 ni bnyk tumbuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. biar betul apple..percuma je cendawan tu..untung laa..kat kl ni cendawan tu lagi mahal dari udang..grr..

      Delete
  10. macam maveles je. bulan2 posa mmg sedap mkn kerabu. ini bundle ke mrs bundle yg masak ni? ragu2 plak. hikhik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mung ore kelate memey ar suko kerabu..haha..eh ni aku yang buat tau..bini aku tolong potong bawang je..hahaha..

      Delete
    2. memey lah. ok percaya *terpaksa*. haha..

      Delete
  11. erk.. tertelan air liur tgk.. macam senang je buat dia.. leyh try nie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang senang sgt pon..gaul2 je siap..hahaha..bahan je mahal sikit..

      Delete
  12. wow nmpk menarik...lapar la pulak.....huhu...

    ReplyDelete
  13. sempoi tu ...tahap meleleh ayaq lioq ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..sabo bro..pegi pasar bile bahan suh wife buat..takpon bro pon leh buat sendiri..sempoi je tu..

      Delete
  14. hasilnya namPak sedap... nk pk buat...
    tapi penyakit M banyak sangat. haaaaaaaaa

    ReplyDelete
  15. osem la pokcik! lain dr yg aku bayangkn rupenye hehehe.,
    #presentation aku bg4/5 bintang kehkeh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..ko byangkan camne plak..takkan rupe rendang kot..kehkehkeh..
      4/5 bintang ko bagi chuu..perghh..banyak tu..hahaha...

      Delete
    2. huii., aritu bg resipi xde bunga kantan pon ni da tmbah bahan lak #banghead

      Delete
    3. err., aku bayang kaler dy mendung2 awan nano sikit., yg ni nmpk mnyelerakan -_-ll

      Delete
    4. tu tambahan je..tak letak pon takpe..hahaha..

      Delete
  16. nampak sedap ni...tabik spring kat sam,,kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..nampak sedap je kot..rase tu ikut selera masing2 la ek..hahaa..

      Delete
  17. alaa. nak order kat sini je boleh ? hahahaha

    ReplyDelete
  18. Aku baca resepi kau ni aritu serius aku terliur Pakcik! Sumpah! Aku rasa macam nak try r Kerabu al Ramadani kau ni. Nama tak menahan. Ahaha!

    Cuma, walaupun agak malu aku nak ckp, tp terus terang aku taktau cane bentuk & rupa cendawan telinga kera & daun ketumbar tu. Naif kan aku? Ahaha! 1 lg aku musykil, salu kerabu guna kelapa, ni guna suhun pulak eyh? Adehh. Terliur betul aku tgk udang & sotong tu cam memanggil-manggil je. Haha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. try je la..bukan susah..semua bahan tu ade je kat pasar atau pasaraya..kerabu apa guna kelapa..ni bukan nasik kerabu..haha..

      Delete