Wednesday, June 6, 2012

Info : Jangan samakan makan Kenduri dengan makan dalam Lokap..

assalammualaikum wbt..

Minggu cuti sekolah ni macam biasa la kenduri bersepah sana sinun..yang pergi bercuti dan yang balik kampung bawak anak-anak pon ramai macam kat opis aku ni..tinggal la berapa kerat je kerja...aku macam biasa lah..sekolah yang cuti..aku tetap kena kerja ye dak..best la jadi cikgu..cuti banyak..hahaha..

Tapi kali ni aku nak cakap sikit pasal cerita kenduri kawin ni..Bila orang jemput menghadiri kenduri kawin korang mesti dah tau kan, hukumnya wajib hadir..tapi kalau dalam majlis tu ada unsur-unsur maksiat atau kemungkaran dan kita tidak hadir kerana keuzuran , maka tak lah berdosa..ada la lagi 3-4 sebab yang dibolehkan tak hadir, aku malas tulis semua..selain tu hukumnya wajib..

Satu perkara lagi, ramai aku perasan yang cakap bila pasal makan kenduri kawin mesti ingat makan pree..wth?..ni aku nak bagi tau sikit kat korang-korang yang masih ada pemikiran macam ni...korang pikir la sikit..tuan rumah biasanya dah susah-susah berhabis duit nak jamu orang makan, nak bagi "berkat" orang jawa panggil, atau gift bunga telur tu lagi..apa salahnya letak duit dalam sampul dan bagi tuan rumah..paling sikit Rm 5 ringgit pon jadilah..jangan kedekut sangat boleh?

Tapi kalau kenduri tu kenduri Mega..memang orang kaya yang duit tak terhabis dan memang jelas sangat korang ni jauh daif dari tuan rumah..korang tak payah hulur-hulur pon takpa kot.(nak bagi jugak pon tak salah)..kehkehkehkeh..maksud aku tadi kalau orang kampung yang tak berapa senang la..

Jenis keluarga yang nak buat kenduri kawin anak pon sampai berhutang-hutang..paling tak bagi la sumbangan sikit..ni bawak perut je..agak-agak la der..orang yang dah kawin mesti paham macam mana nak uruskan duit masa buat kenduri kawin tu..parahh wei..ni korang datang ramai-ramai anak beranak takkan RM10 ringgit pon tak boleh hulur..annonying gila perangai..hahaha..

Gambar masa majlis kenduri kawin aku dulu..

Aku tak paham mana datangnya istilah makan kenduri ni makan pree..hahaha..kalau akulah ye, orang ajak kenduri..serius aku dah mula check wallet berapa yang ada nak bagi..maklum la aku ni awal bulan takpa la wallet penuh lagi..sampai tengah bulan dah kering..mula la pikir bajet cukup ke dak..hahaha..

Biasanya duit yang aku nak hulur kat tuan rumah tu pon dah lebih dari kos sekali makan..maksud aku makan kenduri ni sebenarnya lagi mahal dari makan kat kedai atau masak sendiri kat rumah..serius beb..tu belum kira kos korang nak pergi kenduri tu lagi, minyak, transport..pree la sangatt kan....

Kesimpulannya..kalau nak makan pree..pergi lah menyamun dulu, pastu serah diri kat balai polis..bila dah masuk penjara nanti, boleh la makan pree puas puas..kehkehkeh..adakah korang nak samakan makan kenduri dengan makan kat lokap?so jangan kedekut sangat ok..zazz..


p/s : harap aku takda jemputan bulan ni..dah kering kontang walaupon awal bulan..


55 comments:

  1. realiti yg 0rg makin ramai tak nmpk,,,lg satu,,ibu sye slalu ckp "jgn harap 0rg akan pergi kenduri anak kita kalau kita sendiri yg x nk pegi kenduri ank 0rg.."muafakat membawe berkat gitu,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya orang muda je camtu..org tua aku rasa sedar benda ni..kalau tak tau gak mmg tak tau nak cakap apa la..mmg kedekut gila la tu..haha..

      betul la tu..senang citer kene hidup bermasyarakat..

      Delete
    2. elele. macam geli je muke emoticon ko malu malu centu. nak tumbuk je rasa

      Delete
    3. kahkahkahkah...ko jgn sentap sangat la wadi..hahahaha..

      Delete
  2. apa yang pernah cik baca,
    dlm Islam sepatutnya kita ngulur mase kenduri arwah...
    Kenduri kahwin ni kita dijemput utk meraikan majlis je..nak ngulur ke tak,xpe..

    cuma dah jadi kebiasaan skrg,bila nk nyalaman time kenduri kawen kena berisi...
    yelh...tuan rumah dh tungkus lumus,berhabs buat kenduri..xkn xnk ngulur..ye x..
    niat cik cuma nk bantu tuan rumah,tu je...
    telebih tekurang,paham2 jelh yea ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..kenduri arwah memang harus kot bagi sumbangan..
      tapi tang kenduri kawin ni ikut suka la sebenarnya..atas individu..kalau aku, aku malu datang makan je..so bg la jugak..

      Delete
    2. ala..stakat RM5-10 xde halkan..ngulor jelh..
      xde menda free..
      sok time kenduri sendiri,tahulh cane bila sumbangan xseberapa..

      Delete
  3. dulu bujang2.. salu a wat pangai tak senonoh gitu.. p kenduri bawak perot jer.. hahak.. tp bila da lalui majlis kahwin.. sedikit sebanyak..sumbangan dr org yg ngulur tu membantu tuan rumah.. penat lelah tuan rumah ape salahnye hargai.. tnde hormat.. xnak bg duit.. bg la prezen berupa peti ais atau piyuk nasi ke.. kahkahkah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu bujang2 aku selalu gak camtu..tapi skg ni dah biasekan diri bg..nak bg peti ais tak mampu plak..kehkehkeh

      Delete
  4. ikin lak kalau kat umah knduri maluu nak makan. bila balik umah baru cakap dekat mama. 'mama sedap la nasi tadi, asa nak tibai lagi ja'.. mama cakap tadi taknak makan bbetul. hehe kalau umah jiran dekat2 petang tuh ikin g pulak wat tebai muka p la, hehe.. la nih da besaq dah, kalau p kndurii sedap lak tuh, tibai bbetoi la tak kira apa dah hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah makan tu hulur sikit..takpon tolong cuci pinggan..hahahha..

      Delete
  5. dinasihatkn kalau nk buat kenduri kahwin pilih awal bulan.,

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu digalakkan..hujung bulan parah wei..hahhaha

      Delete
    2. motif sebenarnye untuk dptkn nilai yg lebih dr pokcik bundle kehkeh..

      Delete
    3. apply awal bulan ye chuu..hehe

      Delete
  6. Bundle, kenduri kawen skrg dah jarang2 sangat takde maksiat dan mungkar. Kalau ada tu, susah nak kira. Huhu...

    Kalau tak hulur duit, tapi hulur hadiah pun boleh kan? Kan? Kekekeke... Ala... kedekut la tuan rumah ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. so kenduri skg ni dah tak wajib la kita datang kan lyd..hahaha..

      hulur hadiah lagi kos besar..ok la tu..ikut kemampuan..haha..

      Delete
  7. yang sebenarnya, nak bagi atau tidak, terpulang pada tetamu... kalau tak mampu buat cara tak mampu tak perlu nak berhutang untuk kahwin... kerana yang paling penting nak meraikan pengantin... bukan nak suruh berhutang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang tak salah bro tak hulur pon.terpulang je benda ni..maksud aku tu, takkan takde perasaan malu sikit pon kalau datang bawak perut je..isk..aku malu kalau camtu..haha..

      Delete
  8. hahhhahha..jadi sbg tetamu jemputan seharusnya setelah mendapat kad yg cantek lagi molek dari sedara atau teman2, haruslah bersiap sedia dgn duet yg secukupnya. bukan apa pon bak kata tuan belog td kan, sekurangnya duet tu boleh membantu pasangan di masa hadapan. gitulah kata2 yg salu terngiang2 kat telinga hamba pabila diceramah oleh pensyarah hamba time studi dulu..'kemain agi ko kena ceramah bab gi wedding org olh pensyarah sendiri..kelesss kot'

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la yang aku terpikir slalu kak..orang tua selalunya memang akan bagi setia kali datang kenduri coz dorang tau at least sumbangan tak seberapa tu membantu gak..

      tapi orang yang muda2 ni je selalu datang makan je..dulu aku pon camtu gak..skg dah sedar..so pembaca blog sampah pon kene alert bende ni..jgn kedekut sgt kan..hahaha..

      Delete
  9. ape susah.. klu x ade duit pinjam.. hahahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak paham aku kaitan komen ko ni eton dgn entri aku..mohon anda jelaskan..hahahha..

      Delete
    2. ye la kata nak pi kenduri kena becek (kasi duit).. klu x ade duit nak pi kenduri kawin org, pi la pinjam... itu yg aku nk cuba sampaikan.. sekian.. hahaha

      Delete
  10. bebudak ye la pikir kalau gi kenduri kawin dpt makan pree...

    kalau dah beso gajoh pikir cenggitu kaki makan dieee..preee lagi gituwwww :PPP

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha..sempoi ko nana..dah besar gajah tak leh pikir gak kaki makan dia..pree je kan..hahaha...

      Delete
  11. Mmg standard salam dengan tuan rumah orang panggil "salam kaut" kan..Hahahaha..
    Masa rumah aku dulu ada jugak orang bagi sampul kosong..Biadap..Hahaha...Tp bini abah aku kata dia mungkin daif kot..Ekekekeke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kaut tu sebenarnya tolong tuan rumah backup balik duit yang dah habis tu..tu pon selalunya tak balik modal pon..atleast ada la jugak kan..yg sampul kosong tu kompom masa tu tengah bulan..hahahhaa...

      Delete
    2. Itulah..Maybe dia malu kot nak salam tak bagi apa2 dat y dia hulur sampul..Bini abah aku pulak terus masuk poket..Bukak2 mmg wakenabeb la bro...Kahkahkah...

      Delete
  12. 1. aku cuti 3 minggu. hahaha. :P lebih dari cikgu cuti.
    2. kat tempat aku, memang biasanya tak ambik duit tetamu. kalau yg majlis amik2 duit ni, waktu nk jemput tuh lagi dah gtau awal2 BAHAWASANYA memang kena hulur2. hehe.
    3. ko nyer kwen kemain gak kn. mane pngantinnya? :P
    4. bile aku kawen, aku nak adiah dari kau walopon hkikatnya, aku masih single. huihui.
    5. ko kawen umor brape? kihkih.

    p/s: tlg jwb semua persoalan aku. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. huh..banyak lak tanye ko ni..haha...

      1.kenapa ko cuti lebih plak..jawab balik..haha
      2.ko duk amerika ke?biase la kenduri kawin orng bagi sampul duit kat tuan rumah..
      3.biasa je..aku tak bersanding..tengok sini gambar lain : ALBUM KAWIN
      4.boleh la aku jadi calon..kehkehkeh..
      5.umur 27 aku kawen..hihi

      sekian..haha

      Delete
    2. 1.sebab aku guru pelatih. kui2.
      2. aku duduk kat dalam bilik skrang ni. haha.
      3. bestnye kawen. :) doakan jodoh aku yg baik2 dan cepat2. ^^
      4. xnk lah aku. klo ngan ko, sah2 x dapat adiah dari ko. haha.
      5. nais la. matang orang kate umo 27 tu klo laki. hui2.

      Delete
    3. Ehh kat tempat aku pon kalo bab hulur ni mmg awal-2 agy diorang ckp . Kalo kat klntn ni org pngil ngele. Kihkih.

      Delete
    4. ooo..belah pantai timur camtu kot..haha..tak silap aku yuyu orng ganu.patut la pon..ingat duk amerika..hahaha..tapi kat sini kalau orang nak hulur sebelum kenduri tu tak biase..time kenduri tu je orng hulur..

      *pelik gak cara kat sana kan payeh..hahaha..

      Delete
  13. aku pon berutang gak masa nk kawen dulu hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. biase la tu bro..gua kawin pon loan gak sikit..haha..

      Delete
  14. haha. bagi aku as a student yg belum ada income, memang aku rasa kenduri kawin tu free...tapi bagi mak aku, check duit dulu baru boleh fikir nak pg kenduri. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe..tu bleh dimaafkan..yang dah kerja gaji ribu2 takkan datang kenduri bawak perut kan..tak patut la aku rase..betul kan aku cakp..orng tua takkan pergi kenduri kalau tak bagi sampul..

      Delete
  15. Perangai tu bio seiring usia. Takkanla dah kawen beranak pinak gi umah kenduri makan2 pastu blah. Takut nak salam sbb kena ngulur. Gile buruk perangai kalau ada camtu. Kehkeh. Senang cite kalau takde 5ringgit sekalipun ada singgit pun ngulur jela. Penah time kenduri aku orang bagi 5posen. Myb org tu dah takde duit sgt kot. Dia malu nak salam tgn kosong. Letak dlm sampul 5posen. Lagipun bukan tuan rumah pasan korang bagi sampul mana.
    Motip la aku buat essay lak kat sini haha.

    Mls login

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau camtu serius memang buruk perangai..makan cabut terus pasal malu salam tuan rumah..kehkehkeh..50posen pon kalau ikhlas ok la tu kan.tu je dia ade..ade perasaan malu gak dari nak makan pree je..

      Delete
  16. aku dulu jadi tulang belakang majlis kahwin kakak aku...buat style kampung ler, memang la berbelanja ikut bajet, tapi perit terasa jugakkan dalam nak pastikan semua tetamu cukup makan dan kenyang siap bagi berkat lagi....



    tapi entah kenapa entah bagaimana....sebenarnya yang buat tuan rumah berbelanja sakan nak pastikan majlis berjalan lancar adalah kerana mulut2 orang....buat sederhana orang mengata, buat besar2 pun orang mengata juga....ikut adat pun ya...kalau tak ikut orang mengata juga, susah nak lari dari semua ni...aku pun tengah rasa, macam nak menangis kumpul duit nak kahwin, nak bebankan belah lelaki sorang tak adil....sori ler... aku macam terkesan dengan entri ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku paham aien..biasa la tu..susah nak puaskan hati orng dan nk tutup mulut2 yg suka mengata tu..janji kenduri tu cukup untuk semua makan ok la..tu paling penting..kene tak cukup nasik..parah..

      #ko terkesan pasal ape ye aien..citer aku pasal org yg kedekut nak bg sumbangan tu je sebenarnye..hehe..

      Delete
  17. entah ler...aku baca pasal orang kedekut sumbangan...tapi aku nampak lain..


    aku nampak pasal belanja kawen semua...hahaha..semua $$$$$

    ReplyDelete
    Replies
    1. tetibe nk mnyampuk sini. kui2. aien, baiknye kooooo! xnk bebankn pihak laki. klo aku, mintak kete sebijik siap2 jadik hntaran. kihkih. trok2. kne contohi kau!.

      Delete
    2. Yuyu , kalo ak mintak banglo sebijik. Puas aty . Hhahaha .

      Delete
    3. ok yuyu..aku terima..keta sorong siap sportrim aku bagi..kehkehkeh..

      Delete
    4. owh yuyu...baik ke?? haha...aku sedar diri bukan nak kahwin dengan anak jutawan mahupun jutaria. so...mari contohi aku. :p

      Delete
  18. Aku budak kecik lagi . Kihkih. Aku tatau la part yg kene hulur ni sbb aku jrg pegi kenduri . Mak aku jenuh dah ajak tp aku rase lebih kenyang mkn kat umah. Hahaha

    Aku malas pegi knduri sbb malas gerak byk-2. Susah ouh.
    Aku blurr nak jwb ape kalo org yg jrg jmpe aku tnye itu ini
    Aku terbiar ! Bile golongan mak dah jumpe geng , yg anak dtnggalkan
    Kot tjumpe jodoh kat sane . Kehkehkeh.

    Yg penting , cuti ni mmg aku dgn jayanya dpt mengelakkan diri dri knduri kndara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. budak kecik toksah sibuk hal orang tua..makan je sudah..hahaha..

      Delete
  19. Beri je setakat mampu bro. Jika budget bulanan rm500 tuk perbelanjaan peribadi, gunakan dari sana. jadi hujung bulan ke, cukup bulan ke apa2 bulan ke, tak pernah teramik duit sewa umah ke, duit bayar keta ke.. Lol. Apa yng penting hati ikhlas. Tuan rumah tu pun tak mengharap sngt kot sumbangan jadi kita pun beri setakat kita mampu gak. haha.. adakah aku kedekut? haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..yg penting ikhlas..tapi jgn kedekut plak..hahha

      Delete
  20. sape yg kedekut sgt p makan kenduri tak hulur salam kokok tu?cpt bgtau aku nak lesing!haha..

    yg penting bg seikhlas,klu pegi ramai2 hulur byk sikit,klu sorg tu bg cara sorg.macam makan kt kedai gak kan.hehe..tp klu sedara mara terdekat kena hulur bykla sikit kot.

    aku so far tak pernah la kering lg.org kata biar gaji sikit janji berkat pasti cukup.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kokok ko panggil kutu?tak penah dgr plak..hahahaa..

      Delete
  21. sememangnya tak pree...... kau dapat banyak tak duit yg orang hulur-hulur masa kau kawen ritu?ops,haha :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku tak amik duit2 tu..tu bagi kat orang tua je..pandai2 la aku nak hidup kan..hahaha

      Delete