Friday, May 3, 2013

Lulz : Edukesyen Untuk Mat Rempit..

assalammualaikum wbt...

Sebagai salah seorang penunggang motorsikal atau mat rempit, aku rasa terpanggil untuk menulis satu perkara yang aku rasa amat memalukan mat rempit lain..bukan niat nak mengajar cara menunggang motor apatah nak pertikaikan coner lap yang anda ambil kurang dari 70 darjah mahupon tentang kelajuan..apa yang aku nak cakap kat sini adalah semata-mata kerana fesyen...

Aku rasa semua orang tahu yang penunggang motosikal biasa memakai jaket semasa menunggang tak kira siang, malam, hujan atau panas..ada beberapa sebab kenapa aku dan yang lain-lain penungguang memakai jaket, antaranya..

  • Untuk melindungi bahang matahari semasa panas
  • Untuk kurangkan sejuk diwaktu malam
  • Untuk  melindungi baju kerja daripada berbau asap, kotor..
  • Untuk elakkan basah semasa hujan..
  • Sekadar nak tayang jaket Arai baru...kehkehkeh...
  • Dapat mengurangkan kecederaan, calar, luka apabila jatuh..  
 kenangan masa aku mengantikan Rossi tahun 2011 dalam motorgp..


Ok lah, tak kira apa sebab pon, nampaknya jaket boleh dikatakan antara stuff yang penting untuk seorang mat rempit..tapi tahukan anda, disamping jaket yang penuh dengan kegunaan dan boleh memberikan anda bergaya di jalanan, serius kadang-kadang anda nampak sangat watdepap dimata aku bila memakai jaket?..rasa macam nak pegi kat sebelah dan bagi penerajang sekali biar masuk longkang..

Cara pemakaian jaket secara terbalik dan terbuka dibahagian belakang boleh kata antara ciri-ciri mat rempit..aku takda masalah pasal hal tu sebab aku juga memakai jaket secara terbalik..pendapat aku, ia cara yang cepat dan senang sebab yang penting adalah untuk melindungi bahagian depan dan tangan..

Tapi pernahkan anda perasan, ada segelintir mat rempit memakai jaket secara terbalik tetapi memakai penuh..yup, boleh kata setiap hari aku ada nampak..this is watdepap bro..amat memalukan mat rempit lain..ini la pentingnya mat rempit edukesyen...


 Dua-dua cara yang kat ni atas takde masalah..

Kenapa aku marah?..sebabnya..tujuan pakai jaket terbalik adalah untuk memudahkan..aku tak paham kenapa ada mat rempit yang letak otak kat tayar motor..takleh pikir ke?..orang pakai jaket terbalik supaya mudah tak perlu zip..sebabnya kalau pakai secara betul dan tanpa zip..baju tu akan terbukak ditiup angin ketika menunggang..so cara mudah pakai la terbalik..

Masalahnya spesis ni pakai jaket terbalik, tapi zip penuh sampai ke leher..u are drunk bro..don't rides..kalau setakat kancing belakang tang bawah je it's ok..tu normal sebab taknak pin zip tu melayang-layang kena angin..tapi cuba korang pikir kenapa dia nak susah-susah pakai jaket terbalik dan zip penuh dari belakang..alang-alang nak tutup penuh pakai je la dari depan..apa masalahnya??..aku tengok pon rasa macam terseksa je masa nak zip tu..ingat pakai kebaya apa?..tu yang aku kenot brain sampai rasa nak terajang je kalau nampak...hahaha..



Please jangan pakai macam ni lagi ye mat mat rempit semua...
ni lah contoh camne yang aku cakap pakai jaket terbalik tapi zip penuh..@#$%^&*.


Harap persatuan rempit berdaftar atau yang haram sekalipon, tolong la bagi edukesyen sikit untuk mat-mat rempit yang masuk air ni...pasal bab rider aku takde hal, tak perlu ajar lagi, lesan, roadtax, ada atau takde belakang kira..bawak la macam setan sekalipon, tu anda punye pasal..yang penting imej kena jaga..jangan tunjuk sangat yang otak tu macam kaburetor yang tersumbat...


p/s : lama lak rasa tak tulis kerek camni..kahkahkah..


34 comments:

  1. nampak gaya, aku bukan tergolong dalam rempit la...

    aku x pakai jaket bagai ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. eleh, nak bagitau aok tu mat kar lettew..hahaha..

      Delete
    2. dok aik... aku bawak motor la...

      tapi idok la berjaket bagai ni...

      Delete
  2. hahahaha....jenuh plak dok bayang cara dia dok zip...btw, mungkin dia ada sahabat yang baik tolong zip..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku dah try tadi memang susah..rasenya memang ye la, ade member dia tolong zipkan..kehkehkeh..

      Delete
  3. bhahaha.. tambahan; kebaya tak pakai zip kat belakang. Guna keronsang 2 biji kat depan.. keke.. <-persatuan kebaya kampung Baru.. hehe..

    err..tak pernah bertembung lagi dgn mat rempit pakai terbalik dan berzip.. kalau jumpa, aku tolong langgarkan terus masuk longkang, boleh, tuan presiden..? hehehe.. <--gurau sajo..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo..ye ke..aku main belasah je cakap pakai kebaya..haha..baju kurung moden gune zip tak? pasal aku penah tengok baju pompuan yang ade zip belakang tu..tak ingat pesen apa..

      aku setiap hari pegi keje balik keje ade je nampak ha..nak tegur aku pon atas motor..tu yang rase nak terajang je..haha

      Delete
    2. oh, tu kurung moden namanya.

      Delete
  4. Hahahaha...seriusly tergelak2 baca entry ni...
    sampai adik kata Nur gila..! Hahahaha...

    Tapi betullah, susah kot nak zip dari belakang jaket tu..
    dah rupe pakai gaun pengantin dah..hahaha.

    Nur jarang nampak pula org yg zip belakang, selalunya dibiarkan terbukalah..
    takpe bundle, lepas ni diizinkan sepak je org2 mcm tu...hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni entri serius la nur.bukan lawak..apa yang kelakar tah..hahaha..

      ye la nur..aku rasa mungkin jugak mat rempit yang pakai zip dari belakang tu fefeling macam pakai gaun pengantin la..bapok betul..kahkahkah..ko kurang memerhati orang nur, tu pasal tak nampak..memang jarang orang pakai camtu, tapi memang ade..haha..

      Delete
    2. tergelak sbb sambil baca sambil bygkan betapa gigihnya diorg zip habis jaket tu. Susah tau nak zip habis scara terbalik...

      agaknya diorg minta bantuan orang kott...hahaha.
      okay, Esok Nur cuba2 tgk kot ada..
      Kalau jumpa kompem tringat entry ni..
      Hahahahaha....

      Delete
  5. hahaha, tak pernah jumpe lagi aku nih. Ape lah yang hensemnye pakai jaket terbalik, zip sampai atas lagu tuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada bro..kat kl ni hari2 aku jumpe..jalan kuching..hahaha

      Delete
  6. patah tangan nak zip belakang dr atas smpai bawah... tu namanya fesyen dier punye bundle~ hahaha.. motif pakai topeng??? hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehh dari bawah sampai atas.. hahaha

      Delete
    2. hahaha..tu la..tegeliat aku nak zip..nak bergambar ni pon aku suh bini aku tolong..apa ke hal tah diorang nak susahkan diri kan..haha

      Delete
  7. setakat ni aku x jumpa lagi makhluk zargus yang pakai camni. mungkin dah diedukesyenkan kot.. tapi kalau jumpa gak memang aku pecut je kasi langgar sampai melambung ke jalan sebelah. hahaha~ ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. adeh, aku rasa nyesal lak cakap hal ni sebab yang aku jumpa ni semua kat tempat aku..tempat lain ok kot..tak tau la korang tak perasan atau mmg takde..memalukan abang kawasan je la mat2 rempit ni..hahaha..

      Delete
  8. aku rasa la kat Malaysia je agaknya pakai jaket terbalik kot depan. unik betul...hehe. senang kan?! tapi kalau dah pakai terbalik siap zip sekali apa ghupo ea...hahaha.


    aku kalau jumpa aku pandang jelah..nak tegur nanti kena ngorat *perasan sendiri* payah lak. hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang melaysia pandai rosakkan fesyen..hahaha..tp kalau sampai pkai yang yang ku cakap ni, bukan takat fesyen je rosak..otak diorang pon dah rosak..

      #toksah tegur aien..ko langgar je..hahhaa

      Delete
  9. Hahhhaa, yg jenis pakai terbalik aku paham la, even laki aku pernah bangkitkan persoalan jaket terbalik dan aku menjelaskan kepada beliau kekdah merempit, nasib baik tak pernah nampak yg berzip penuh, jenuh aku nak eksepelen nnt.

    Lagi satu, laki aku gelak2 kalau nampak amoi cino bawak keta pakai topi viser, apa pendapatan kau? Aku paham depa putri lilin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..mujur laki ko tak nampak jenis yg ni kan..jgn cakap dia, aku pon kenot brain..hahhaa..aku kurang mendalami jiwa-jiwa amoi yang pakai visor hat tu..tah la..anggap je la fesyen cam budak2 muda suka pakai topi besball tu..hahahha..

      Delete
  10. Soalan aku scr serius bundle...

    Siapakah yg tolong zipkan jaket tu???

    Teeet!

    ReplyDelete
    Replies
    1. eerr..ko ni buat aku seram je tanya camtu..aku rasa ada tangan2 ghaib la tolong zipkan.kahkahkah..

      Delete
    2. wani maksud ko...

      hahahaha. untuk melalui kaedah tu ko memang dah tak cool...

      menambah salah satu skop keje wani kat rumah

      :)

      Delete
  11. nampak macho depan makwe. tp aku naik kriss, nk pkai jaket pun segan

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala bro..kapcai ke apa ke motor gak..busuk kot baju kalau tak pakai jaket..haha

      Delete
  12. yup.. naik moto pakai lea jaket.. pakai lea kasut sarung jgn pakai selipar.. helmet wajib pakai.. semua utnuk keselamatan penunggang jugak kan.. hee.. btw.. nice sharing.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. jaket tu memang ok la..tapi aku tak la sampai pakai sarung tangan..cam nak masuk trek lak..segan gak tu pasal naik skuter je..hahaha...

      Delete
  13. dah lama aku rasa kau tak kerek mcm ni...zzzz...

    ReplyDelete
  14. La....patutla hafiz kalau aku nak zipkan dia tak kasik. Asal aku nak zip sampai atas je dia tak kasik. Rupa2nya, aku kot yg patot diterajangi? Kahkahkah.

    Kakjoyah.

    Lagi sekali, bund, terajang aku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaa..nasib hafiz sedar hal ni..so ada kemungkinan jugak, orng2 yang aku nampak pakai camtu sebenarnya bini dia yang tolong zip..kahkahkah..

      Delete
  15. aku minah rempit sejati yang menunggang moto pakai jaket terbalik rasa macam nak cepuk je kalau jumpe penunggang moto lain yg pakai jaket terbalik tapi zip full sampai atas..ape ke pelik betoi perangai tu..hahaha..sewel!

    ReplyDelete