Monday, October 8, 2012

Sentap : Awet muda vs perasan matured

assalammualaikum wbt..

Adalah dengan ini dimaklumkan, sebelum hujung bulan Oktober ni ulangtahun kelahiran aku ke-18 akan tiba..tarikh sebenar tak bleh la bagitau..kehkehkeh...so berkenaan isu umur ni, aku dengan sukanyew nak tulis entry ni..maklum la dah ramai yang tak percaya dengan umur aku..hehe..

Sesungguhnya aku amatlah syukur dengan apa yang tercipta kat diri aku ni...aku tetap asli sebagai orang nusantara ni..mak ayah aku berbangsa melayu banjar walaupon aku tak reti langsung nak cakap dialek banjar..kehkehkeh..walaupon muka aku ni tak boleh dijual untuk jadi model belacan mahupon nak jadi artis..maklum la pan asian je yang lebih laku..tapi aku berbangga sebab aku dikurniakan genetik lambat nampak tua..

Serius beb..aku tau ramai yang jeles..rilek, baca perabih dulu..hahaha..dalam entri aku tahun lepas, aku penah tulis pasal sorang awek promoter wimax kantoi menyangka usia aku masih bawah 20..eh, aku sentap okay..kebarangkalian sangkaan dia hampir kurang 10 tahun dari sepatutnya..so sebabkan dah biasa terjadi perkara ni kat aku, aku rasa ni satu anugerah..

Semua pon sedia maklum penyakit yang takda ubat, cuma tua dan mati..buat la apa pon tak mungkin boleh lawan kuasa tuhan..tapi  untung apa walaupon kita dah tua pada umur, tapi still nampak muda..memang la lama-lama bekedut jugak, bezanya kawan yang sebaya korang mungkin rupa dah macam atuk nenek,tapi korang nampak cam abang kakak lagi..hehe..

kau yang terindah..maksud aku, drama yang dia berlakon..hehe..Sumber : Emma Ma'embong


Sebenarnya untung la kita orang asia ni..kalau yang ada ras cina tu mungkin lagi untung kot..sebab dari yang aku penah baca sebelum ni mengapa wajah orang asia nampak lebih muda dari orang barat disebabkan faktor berikut..

Komposisi lemak wajah
Beberapa ahli meyakini perbezaan komposisi lemak di wajah menyebabkan orang Asia tidak mudah mengalami kulit berkedut. Pada orang Asia, penumpukan lemak juga lebih banyak terjadi di sekitar mata, sehingga kantung mata tidak mudah mengendur.

Lemak di sekitar mulut juga lebih banyak, sehingga garis tawa (kerutan yang timbul saat tertawa) tidak mudah terbentuk pada wajah orang Asia. Orang barat memiliki lemak yang lebih sedikit di bagian tersebut sehingga lebih cepat mendapatkan garis-garis atau kerutan di wajahnya.

Warna kulit
Orang Asia terutama yang berkulit kuning langsat atau sawo matang punya pigmen yang melindunginya dari efek buruk radiasi sinar ultraviolet. Berbeza dengan kulit wajah orang barat yang cenderung putih pucat, pigmen yang melindunginya juga lebih sedikit.

Selain memiliki lebih banyak pigmen atau zat yang memberi warna kulit, kulit orang Asia secara am juga memiliki tekstur yang lebih lembut. Kulit yang lembut cenderung lebih cepat mengalami regenerasi, sehingga kulit mati cepat digantikan dengan sel-sel kulit baru.

Bentuk wajah
Kesan lebih muda juga dipengaruhi oleh bentuk serta tata letak berbagai komponen wajah, misalnya kemiringan mata yang membuat wajah orang Asia tampak agak sayu. Bibir tipis juga memberi kesan kekanak-kanakan, sementara orang barat umumnya memiliki posisi mata yang tegas dan bibir yang tebal.

Orang Asia juga memiliki posisi tulang pipi yang agak tinggi, yang jika dikombinasikan dengan tebalnya lapisan lemak di pipi maka akan memberi kesan wajah yang bulat. Ditambah dengan dahi yang rendah, maka wajah orang Asia tampak seperti boneka.
bla..bla..blaa.......
kehekehkeh..

So harap korang pon bangga jugak la jadi orang asia ni walaupon tak seawet muda macam aku ni..nak bandingkan dengan orang barat..diorang tu umur baru 12tahun, rupa dah  macam kita umur 18..serius beb..so yang berpan asian tu, insya'allah korang akan nampak tua cepat..toksah risau..kehkehkeh..tapi aku taknak bandingkan dengan bangsa luar..kita sama kita dah la kan..kahkahkah...

Ayat biasa aku dengar orang pompuan mendefend diri yang kelihatan tua tu akan cakap..baru la "nampak matured"..fakta sebenarnya taknak mengaku muka makcik, dah tu pakai jugak krim-kirm muka anti penuaan.. kahkahkah...untuk orang lelaki aku tak kisah sangat sebab lelaki ni ada yang kesah dengan tak kesah..tapi aku rasa untuk orang pompuan, hal ni korang ambil berat kan..trololo...

petua awet muda : ustak cakap, bukan aku cakap..berwuduk la selalu..walaupon tetap nampak tua, sekurang kurangnya ada la seri dari orang yang tak berwuduk tu.hehe...

 
p/s : harap bila anak aku besar nanti, kawan-kawan dia ingat aku ni abang dia je..yang mak tetap mak la..kehkehkeh..


86 comments:

  1. Replies
    1. hahaha..aku bagitau bleh la :-w

      Delete
    2. Ewwwwwwwww! Masuk bakul sangat. Hahaha! Memandangkan aku berpangkat Makcik kat sini, so aku takyah nak komen lebih2 la ya Pakcik? Hahaha!

      Tak kesah la muka babyface ke tak. Janji jangan terlalu budget comel, buat muka comel, buat aksi comel padahal org tengok annoying gila weyh. Kes fb. Wops! Terkutuk pulak. Hahaha!



      Delete
    3. hahhaa..rilek makcik..ko kira makcik comel lagi la..tua2 pon kiut kire awet muda la tu..hahaha..
      #nora danish wat muka comel ok je aku tengok..haha

      Delete
    4. Nora Danish aku kecualikan. Sebab aku pun rasa dea comel. Hahaha!

      Delete
    5. Pertama, umur aku baru 13tahun :)

      Delete
    6. udah2 la sida..ko pi baca buku je la..haaha

      Delete
  2. motip sangat nak soh orang ingat ko abang pada anak ko then wani tetap orang pandang mak. ciskek btol. kehkeh

    malas login

    ReplyDelete
    Replies
    1. err..mak kene dihormati lebih..ngan ayah kenalah jadi geng..hahhaha..

      Delete
  3. tak payah tgu tua lah, ni baru anak sorg, umur baru masuk 27 pon org panggil makcik(muda kut lagi)..tak standartnya, hahhahhha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko nampak tua kak ct..sebab tu aku panggil ko kakak..padahal aku sebenarnya lagi tua..hahaha.

      Delete
  4. hahahahaha.... siape yang tak mengaku tua skang ni?

    ReplyDelete
  5. geng oktober ke? samalah kita! tapi baru je lepas beberapa hari,hehe.

    aah,cer tgk diana dianelle tu,baru 21 muka matured habis.padahal gua dgn dia sebaya. Haha.

    gua awet muda tau,sampai ada org ckp gua ni pmr victim!padahal... :P mudanyaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade geng2 ke..nak joinn..kehkehkeh..hapi beleted besday bobot..
      #ko biar betul diana dianelle tu baru 21..nampak sangat macam dah tua..betul kan untung kita ni..awet muda banding diorng..hehe..tapi nak cakp bko pmr victim agak2 la...hahaha..

      Delete
    2. betullah, gua dgn dia satu sekolah dulu,lalala.

      Delete
  6. muda tu di hati dan perbuatan.
    muda kat muka nieh kalau dibuat2 tetap nampak tipu juga.
    sama macam tupperware tiruan dan tupperware ori.

    tp...saya suka posting nieh.
    yg agak2 bajet tu...bila baca posting nieh patutnya sedar...
    setiap manusia ada kelebihan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul cakap ko tu..nak nampak muda ni sebenarnya kene jiwa muda..kalau dah buat pe'el tua jadi tua la..tapi kaitan tapuwe ori dengan tiruan tu aku tak nampak tang mana..hahah..

      #time kasih sebab suke..(pipi merah2)

      Delete
  7. Haha. Nasib baik aku orang Asia. Boleh awet muda saploh taun. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko jgn bandingkan dengan org barat.mmg la awet muda 10tahun dari kita..ko p bandingkan dengan kawan2 tu tu..tgk sapa awet muda lagi..hahhaa..

      Delete
  8. wahh mcm penasihat kecantikan TERUJA!!
    heeee... tp mmg btul pun ada yang umur mude tp da mcm org berusia contoh
    (miera liyana) heee *sorry myra i terpakse mention name u kekeke
    tp dye cute laaa <--cover balik! ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. cet..teruja la sangat..dushh dush..
      miera liyana tu umur berapa?ko plak umur berapa Jna?sebab aku tengok gambar ko pon nampak ko ni mcam tua..kalau sesuai dengn umur takpe la..kehkehkeh..

      Delete
    2. HAHAHAH mmg laa tua..eh bukan tua,berusia dah ade ank 3 kot dush dush~

      Delete
    3. err..ok :|..aku terima pengakuan tu..hahahha

      Delete
  9. aku awek muda.. 18 teen owez.. bhahahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak la ko punye awek..kekeke..kalau awet muda..i don't thing so..hahahah

      Delete

  10. wehh aq pon bersyukur sgt sebab Tuhan kurniakan wajah aq ni mcm budak belasan thn.. hahaha.. tp klu tgk posisi bdn mmg xlaa.. berisi dah.. hihihi.. kata jiran aq kan,, c lina wlupun umur dh 23 tp muka dia mcm budak belasan thun.. fuiyoo aq berbangga kejap.. hahaha..

    tp syukur la kan wajah d kurniakn awet muda begini.. hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. okla..aku pon rasa muka ko ala2 babyface gak...tapi bile tgk tang badan takleh la nak dikategorikan muda belasan tahun lagi..hahha..tp ok la tu..awet tang muka pon kira bleh laa..hahaha

      Delete
  11. mesti aku nampak lebih muda dr ko sebab dah namanya kacukan cina..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ceh..nyesal aku tulis camtu..hahahaha.....

      Delete
  12. Replies
    1. harus la bangga..kalau p tinggal kat uk pon tetap bangsa asia..tak maunye jadi mek saleh kan...haha

      Delete
  13. Replies
    1. kadang2 jadi tak suka gak pipi merah pasal budak2 kurang respek..tapi it's ok la..aku kan frenly..hehe..syukur..

      Delete
  14. maksudnya, kawan2 perempuan anak2 ko nanti kena panggil ko abang ke? :-w

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..camtu la gamaknye..tak bleh ek..hahaha

      Delete
    2. kalau aku ada anak nanti, aku taknak kenalkan dgn ko..zzzz

      Delete
  15. ayat2 terakhir itu amat tak menahan sekali...hahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaupon nampak cam mustahil sebab aku dah kawin lambat..cuma harap2 je la kot bleh lagi camtu kan..kehkehkeh..

      Delete
  16. muja dok dalam kelas dengan yang umur 19,,, hehe,, so,, saya lebih keanakan daripada mereka,, errkkk,,, :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. erk..ko umur bape muja..bukan ko dah tua ke..hahaha..

      Delete
  17. mak aku kata... ayah aku nampak muda sbb dia seorg yg selumbe... x pikir byk mcm mak aku tu.. ye la pempuan celik2 mata nak pikir keperluan suami lah, anak2 lagi.. mcm2 la.. laki berat pada tanggungjawab.. pempuan berat pd otak nak memikio.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku setuju cakap mak ko tu kalau ayah ko nampak lg muda, tapi kalau bukan sebab pikir tak bnyk, tak jugak kot..ingat laki tak banyk pikir ke tun..haha..hari2 aku duk pikir tau nak makan apa..hahaha..

      Delete
  18. errk, saya pun dh tua sebenarnya.. walaupun konon2 perasan comel, saya tetap ngaku yg saya dah tua :) my mum cakap babytua. haa, betul la tu.. apa2 pun bersyukurlah dgn anugerah yg dah diberikan Allah kpd kita =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..mohon anda tukar id jadi 'babytua comel'..tua2 pon still comel ok wat..syukran...haha..

      Delete
  19. Adalah dengan ini dimaklumkan juga, sebelum hujung bulan Oktober ni ulangtahun kelahiran saya ke-12 akan tiba..hahaa..

    saya kadang2 perasan matured, sebab kadang2 sy over kebudak2an.. tapi, seriously, saya mmg tergolong dlm awet muda + comel .. muahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat ulang tahun ke-12 untuk ko emma..hahaha..matured dengn kebudak2kan tu takleh dibuat pon emma..matured jadi sendiri bile sampai masanya..yg comel tu hanya insan terpilih je la..hahaha..

      Delete
  20. mestilah bersyukur..walaupun tak secantik model..alhamdulillah...bisa mengalahkan model hahahaaa

    ReplyDelete
  21. eh sebaya lah kita. sweet 18. hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh..ye ke chicna..sebaya la kita..tak sangka plak..hahaha..

      Delete
  22. ouhh bangga nyee nana awekk asia....


    tapi nana lagi muda kot dari bundle..jangan jelesss..

    hojohohohoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. umur cume angka nana..aku tua pon tapi bab awet muda rasenya aku nampak lagi muda dari ko kot..kehkehkeh..

      Delete
  23. ehem2.....bangga jugak jadi awek asia nih...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. zaman hakak jadi awek dah habis la..bagi can adek2 plak cari makan..hahaha..

      Delete
  24. Dari dulu Gill memang bangga menjadi salah seorang wanita asia.
    Dan pilihan lelaki, tetap lelaki melayu. Sebab lelaki melayu ni manis ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehem..ehemm..admin ade 3 lagi kekosongn..hahahaa..

      Delete
  25. Eleh, dah berangan dah suasana dia dgn anak dia. Boo...

    Mmg ada fakta rupanya ye. Aku ingat ko saje2 nak tulis pasal anak mak embong tu. Aku yakin ko nampak muda sebab gaya pemakaian ko. Mungkin sbb ko pakai t shirt takde kolar atau t shirt ko jenis2 yg nampak remaja. Ce ko pakai kemeja corak org tua, lengan pendek. Pastu saiz besor skit. Mesti takde siapa pun perasan ko nampak muda. Cuba je la nak test market. Heheh. Sorry bundle. Ini adalah komen takleh terima hakikat yg ko awet muda sedangkan aku tidak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. berangan bukan kene bayar pon makcik..hahaha..
      aku tak tau la fakta ke teori konspirasi je..saje aku share..
      dressing tu bagi aku penting gak la kalau nak nampak muda..tp yang penting rupe tu..aku rase aku takde la nampak mude sagt sebab berjanggut je..tp pesal tah org nampak aku muda..pelik....haha..

      Delete
    2. Sebab derang saje nak amik hati ko. *sekali lagi komen dengki menjelma. Hak hak.

      Bundle, aku muka alahan masa 7 ke 8 minggu. Lain org lain kot. Ada yang dari awal. Ada yang tak alahan. Apa2pun wife ko akan ikut mak dia. Kalo mak dia alahan, ada potensi la nak alahan. Heheh.

      Delete
    3. ok lyd thnaks..harap bini aku tak alah la..ni pon dah masuk minggu ke7..

      Delete
  26. mak tetap mak, dia tetap abang..cehhh!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab mak tu nampak tua sikit..hahahaha

      Delete
  27. hihi.. untung la ade muka muda... :P
    tapi jgn salah guna kelebihan plak nnt.. hihihi~

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde nak bawak kemana pon rupe ni bro..janji bini aku sayang udah la..haha..

      Delete
  28. Replies
    1. rajin la plak..haha..thnks la leeza..

      Delete
  29. alahai.... perasaan muda lagi la nie. hehe... untung la dapat pakej berwajah muda dari usia nie. lelaki mmg ramai yg xpeduli tentng imej nie. kalau pompuan, ada satu kedut jer kat muka dah rasa nak tepek2 krim anti penuaan tue berulang kali. biar tebal smpai tak nampak kedut. tp rasanya, lelaki yg mementingkan penampilan a.k.a cara berpakaian akan nampak muda dan kemas walau usianya da boleh dikatakan usia emas. my dad selalu pkai kemas. Keluar kemana2 jer mesti nak tight in. So seyes nampak cam muda walau usia dah menjangkau 55 thn. eh..nak wish birthday awal2 lar cam nie. hpy birthday

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaa..perasan muda takpa kot dari perasan matang..kehkehkeh..tapi sebenarnya ni kes awet mude je..soal umur tu angka semata-mata kan..tua ke tak bukan isu..hehehe..

      payah jadi pompuan ni..-_-'
      thanks miz..ko fist ni wish..haha

      Delete
  30. umr sya dah 28 tahun..ada mcm 15 thun tak??? hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke..tgk pic ko nampak la remaja lagi..tahniah..pas kwin kalau leh menten..jgn dari 15 terus jadi 35..hahha..

      Delete
  31. perbandingan gmbr yang agak melmpau di situ...kih3

    ReplyDelete
  32. Masa umur aku 18tahun, ada orang kata umur aku baru 10tahun masa kat rumah terbuka kawan mak aku. Tup tup dapat duit raya berkepuk malam tu. weehhhehehehe :P
    p/s: Aku bukan pan asian. aku baby face. wakakakaka :P

    ReplyDelete
  33. Alamak... nnt si JJ tak diawet muda la hohoho. Memang betul pun orang kita mmg nampak jauh lagi muda dari mat salleh yang sebaya, atas pemakanan jugak. kalau kau hadap makan fastfood mekdi kefci hari2 dah gemok dabak, takder mana nya nak diawet mudo hahaha. so, selain wuduk tu, makan la ulam-ulaman cicah budu dan bersenam dan meditasi la selalu (solat). hehehe

    ReplyDelete