Wednesday, November 2, 2011

Resepi : bingka roti

assalammualaikum wbt..

Happy wednesday semua..harini aku nak kongsi satu resepi yang sempoi dan sedap..baru pagi tadi aku belajar resepi ni dengan akak akak kat opis aku ni..kalau korang nak tau, setiap hari kat opis aku main masak masak dengan blogging je..kerja tah kemana..wakaka..

So resepi sarapan pagi aku tadi ialah roti bingka..err ke bingka roti..aku pon tak tau mana satu..sedap dimakan time panas panas sambil pekena teh tarik atau kopi..hahaha..senang je nak buat bingka ni..kalau korang ada roti yang dah hampir tamat tempoh tapi tak boleh habiskan,apa kata try resepi dari Masterchef bundle sampah ni..kahkahkah..

ni la hasilnya bingka roti aku pagi tadi..nampak macam hangus,tapi sebenarnya memang aku saja bagi hitam hitam sikit..susah wei nak buat macam tu..kahkahakah..


bahan bahan yang diperlukan :
  • 5-10 keping roti gardenia
  • 2 biji telur - pukul sikit
  • 1 cawan tepung gandum- takda tepung pon boleh
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 100 ml susu segar / susu cair
  • 1 sudu kecil esen vanila
cara cara nya :
  1. Carik - carikkan roti
  2. Satukan susu segar@susu cair dengan tepung gandum dan telur, esen vanila dan gula pasir, garam. Kacau sebati.
  3. boleh bakar guna bekas bekas kek chiffon ataupun loyang.sapukan minyak dan taburkan sedikit tepung gandum pada bekas kek chiffon tu dan tuang adunan bingka dan bakar dalam oven yang dipanaskan 170 c bergantung pada saiz oven, selama 45 minit.
  4. Biarkan sejuk baru terbalikkan dan potong. Selamat mencuba...


p/s : stress aku tengok Masterchef Malaysia..



33 comments:

  1. err... leh dimakan x nie?xberani lak nk cube...hihihii syabab kt sini xde tv so xupdate la ngn masterchef malaysia...huhu

    ReplyDelete
  2. mesti la boleh bro..tapi manis skit sedap lagi kot..yang aku punye tadi tawaq gula la..kehkehkeh..

    ReplyDelete
  3. terror hang no buat roti bingka a.k.a. roti hangit ni..

    ReplyDelete
  4. @mywife : kalau u mkn mesti lagi stress yang..kahkahkah..

    @khairul : hahaha..teror sgt la ni sampai jd roti hangit..tapi tang dalam lemak berkrim bro..hehehe..

    ReplyDelete
  5. aku tak stress tgok master chef malaysia..sekian. haha.

    ReplyDelete
  6. kasi hitamkan semuanya lagi unik weh hehehe

    ReplyDelete
  7. wahh...agak2 nanti aku wat jadi hitam cenggini jugak x?

    ReplyDelete
  8. bro..amik laa aku jadi anak murid kau. HAHA


    nak jadi junior chef.

    ReplyDelete
  9. chef bundle sampah!
    hebak kao nih, da mcm murtabak pon ade aku tgk @____@

    ReplyDelete
  10. @cikpa : itam cam aku buat ni je sedap..kahkahakah..

    @lea isnawi : ikot yg aku ajar tu kompom sama itam je bingka ko tu..wakaka

    @rara : ok..aku terima ko jadi murid..mulai sekarang aku gelarkankan ko junior masterchef rara..wakaka

    @chuu : murtabak ye..dush dush...amekau..hahaha
    p/s : jgn kritik roti masterchef..wakakaka

    ReplyDelete
  11. wahahhahahaaa... cantik warna die..

    ReplyDelete
  12. aku punyalah seksaited tgk masterchef kau boleh bantai stress pulak. jadah ape ? hahhaa

    ReplyDelete
  13. @dayang : opkos la sedap..masterchef buat..ekeke..

    @ct aja : cantik kan..kan..kan..wakakaka

    @ekabukanmakcikau : masterchef malaysia tak pandai masak..masterchef blogsampah je hebak..wakakaka

    @nana : sedap la..try la tengok resepi aku tu jadi ke tak..hahaha..kalau skt perut lepas mkn,nasib laa..

    ReplyDelete
  14. hak hangus tu yg mahal..
    kehkehkeh!!

    ReplyDelete
  15. bingka roti ni my favret.. hehee.. indah rupa dr rasa erk.. huahuahua..

    ReplyDelete
  16. @kakngah : bukan hangus la kakngah..memang kita makan yg itam tu je..tang dalam kita buang..ekeke

    @nini : tak hangus la..hangit je..kahakahkah..

    @alin : eh,ni pon tak cukup panas lagi sebenarnya suhu tu alin..wakaka

    @adieque : hahaha,indah rasa dari rupa la..dush dush...

    @anakwakmail : ko buat cantik tapi tak sedap watpe..buekkk..

    ReplyDelete
  17. wahhhh pandai jga ko memasak ye .. hehehe ..

    ReplyDelete
  18. kalau dah namenye pon semut,semua makanan dia suka..wakaka..

    sembur ngan ridset baru tau..:P

    ReplyDelete
  19. memang hangus pun...ko saaje buat hitam kunun..kahkahkah..tapi xper...gua salute pasal ko mencuba..next time buat balik..nanti gua register nama lu kt masterchef

    ReplyDelete
  20. muahahhahahahaha..... hitam2 tu la paling senang nak buat,haha!

    ReplyDelete
  21. hahaha..aku nak try buat rti nie..

    ReplyDelete
  22. Bahagian tengah dia tu memang jatuh macam tu eh?

    ReplyDelete
  23. hahaha..a'a awan..time masak dia kembung..dah kuar oven kempis terus..tu yang cam belubang tu..ekeke

    ReplyDelete
  24. wahhh sonang je...

    hehehehe... tapi klu malas apa pun tak jadi kan?

    :)

    ReplyDelete