Tuesday, August 9, 2011

Resepi - ikan gelama masak taucu

assalammualaikum wbt..

Sekejap je rasa dah seminggu lebih kita berpuasa kan..bazar ramadan mana lagi korang tak terjah?hahaha..bulan puasa aku setakat ni memang kurang sangat pergi membeli juadah kat bazar ni..maklum la dah ada isteri kan..hahahha..setiap hari kitorang masak je kat rumah..minggu lepas baru dua kali je kot aku beli kuih skit kat bazar ramadan..tu pon pasal aku balik buka puasa dengan mak aku..so saja la tambah-tambah sikit juadah berbuka tu..lagipon anak buah aku dua orang kat sana kuat je makan..tolak kayu dengan batu je..ekekeke..



kalau korang nak tau aku ni suka masak,suka makan..sebelum kawin dulu pon aku jarang nak makan yang beli beli ni..pasal makan aku memang cerewet ya amat..wakaka..untung la jugak aku dapat wife yang pandai masak(saje bodek)..hehehe..walaupon aku boleh masak,sejak dah ada isteri ni setakat tolong tolong dia tu memang harus la kan..nak masak dah malas..hahaha..tapi buat julung kalinya semalam aku pulak yang masak untuk juadah buka puasa..ikan gelama masak taucu je..hahaha..walaupon simple aku rasa sedap je aku masak..tapi wife aku tu macam tak lalu makan je aku tengok..tak sedap ke ikan yang i masak ni yang.. waaaaaaaaaa....

meh la cuba rasepi aku ni..hahaha..resepi sendiri ok..

sumber : Link



IKAN GELAMA MASAK TAUCU

Bahan Bahan yang diperlukan:-

  • ikan gelama 4ekor
  • kacang masin(taucu)
  • bawang putih 2 ulas ditumbuk
  • bawang besar 1 biji ditumbuk/potong gelang
  • halia potong halus
  • cili padi
  • cili hijau besar
  • tomato
  • air
  • air asam jawa
  • gula

Cara Penyediaan:-

mula mula, ikan tu korang goreng la dulu..dah siap letak tepi..

untuk buat kuah pulak, tumiskan bawang putih,bawang besar..agak agak dah wangi masukkan la pulak halia,cili padi,cili besar tu ikut tahap kepedasan yang korang tahan...lepas tu korang teruslah masukkan taucu tu lebih kurang 1 atau 2 senduk ..jangan lupa masukkan air dan sedikit air asam jawa..

masak dulu kejap,dan lepas tu bolehlah masukkan tomato dan apa apa sayur yang korang suka.. masukkan juga sedikit gula..untuk masakkan ni kita tak perlukan garam lagi pasal taucu tu dah masin ..bila kuah dah masak atau pekat skit,boleh lah masuk ikan yang dah siap goreng tadi dan gaulkan rata..siap!!


p/s: selamat mencuba..tak sedap maknanya korang tak pandai masak la tu..wakakaka..


20 comments:

  1. untung wife tu dpt husband pandai masak :D

    *kucing masak taucu tu, klu makan x koma ke? XD

    ReplyDelete
  2. hahaha..masak sesekali takpe la chuu..mahal woo air tangan aku ni..ekekeke...

    kat china selamba je jual sup kucing..kucing goreng tepung pon ada..ekeke

    ReplyDelete
  3. sedap la syg..kan i mkn habis ikan tu..i tak betambah pn sbb perot i sakit kan..gatal sgt nk ribena sprite kunun..trus pedih perot.
    nnt masak lagi ye syg :)

    ReplyDelete
  4. yela tu..cili tak mkn pon..ikan pon kerat 2..kalau sedap mesti abiskan semua..pasni i msk nasik ngn air je la..:P

    ReplyDelete
  5. mane penah i mkn cili seketol mcm tu,potong² lepas la jugak i nk mkn.
    at least seko tu abes gak oke.. :)

    ReplyDelete
  6. owh pandai msk.. nt sara kawen nk soh ko jd tukang masak la.. hehe.. bergandingan ngan ayah sara ")

    ReplyDelete
  7. @sara; aku masak mkn sendiri je sara..melampau la tu nak jadi tukang masak time ko kawin..hehe

    @kecohabes; arghhh tidakkk...kecohabes jangan goda aku..wakakaka..

    ReplyDelete
  8. pelik jugak..title masak taucu..tetiba gmbar kucing.hehehe
    untung dah ade wife..hahah
    naik la perut tu

    ReplyDelete
  9. wakaka..kan boleh buat kuceng masak taucu..hehe..aku jage makan beb..taknak aku perut buncit2 ni..

    ReplyDelete
  10. ikan kekek mak iloi iloi..ikan gelame mak ilai ilai :D

    ReplyDelete
  11. hahaha...agk2 ah kucing msak taucu..eee...gli kot..hahaha...tp msak taucu mang sdap pon. hehe..

    ReplyDelete
  12. hahaha...agk2 ah kucing msak taucu..eee...gli kot..hahaha...tp msak taucu mang sdap pon. hehe..

    ReplyDelete
  13. cuba kau try dulu kucing goreng tepung tu haha., sotong grg tepung feveret larh XD

    ReplyDelete
  14. hahaha..kuceng goreng tepung aku blom try..tapi kuceng masak merah selalu dah aku makan..wakakaka..

    ReplyDelete
  15. kucing masak merah--bayangan kucing disaluti darah dibunuh kejam . GULP!

    ReplyDelete
  16. aku minat dengan kucing tu..kucing ko ke weyh?hehe

    ReplyDelete
  17. @chuu; ekekeke..sedap tu..

    @zaza; tu kuceng aku yang ilang dulu..kuceng aku sekarang lagi comel..hehe

    ReplyDelete