Monday, March 18, 2013

Langkah Bendul

assalammualaikum wbt...

Sebelum ni, dalam entri bab penceraian tu aku ada bagitau yang sepupu aku yang tengah tunggu result SPM ni nak bertunang..ok, pertunangan tu dah lepas..cuma yang agak mengejutkan tak sampai sebulan dari bertunang, semalam telah selamat pon majlis perkahwinan dia ni..hahaha..

Seriusly walaupon dalam kelam kabut pengantin ni tak sabar-sabar nak berkahwin, majlis dapat berjalan lancar..alhamdulillah..dalam 2 3 minggu nak uruskan semua memang agak kelam kabut beb..memang jenuh la adik beradik dia nak kumpulkan dana untuk majlis dalam sebulan tu..paham pengajaran kat sini apa?

Kalau nak kawin tu, buat perancangan memolek dulu..jangan last minit...nak bertunang pon dah buat keluarga terkejut pasal result SPM pon lom keluar, tetiba tak sampai sebulan terus nak kawin..hahaa..parah..kesian kat keluarga kay..

Ok habis intro..macam biasa dalam entri sampah ni, aku nak selitkan sikit info..ingat saja saja je ke aku letak tajuk tu..hehe..bila sebut pasal langkah bendul kompom otomatik dalam pikiran korang dah dapat tangkap kan apa maksudnya..So pada yang buat-buat blur lagi..langkah bendul ni adalah satu simpulan bahasa yang bermaksud si adik yang berkahwin dulu dari kakaknya..kalau abang aku tak pasti la guna istilah apa, langkah busut barangkali..

 kemain lagi maklong aku ni dengan tab dia..hahaha
 
Dalam masyarakat melayu kita harini isu ni orang dah tak berapa peduli pon lagi..tapi terpulang jugak la atas keluarga tu..jangan lebihkan adat dari hukum islam udah la..eceli bagus jugak sebenarnya adat-adat orang melayu kita ni dulu kalau betul caranya..contohnya cuba pikir sebab apa adat ni diwujudkan?..walaupon islam takda langsung sebut pasal langkah bendul, tapi orang melayu yang sensitif memikirkan tentang perasaan sesama ahli keluarga ni harus dipuji..haha..

Tapi nampak tak korang ada kaitan jugak adat ni dengan hukum islam sebenarnya.. walaupon dalam islam takda istilah langkah bendul, islam jugak mengajar kita bertoleransi dan menjaga perasaan sesama insan apatah lagi keluarga sendiri ye dak..Tipu la si kakak tak terasa apa-apa walau sekelumit pon bila adik dulu yang bertemu jodoh...Si kakak pulak takkan nak tunjukkan yang dia sedih atau terasa bila adik nak kawin..ofcoz si kakak pon tau jodoh tu ketentuan ilahi..dah sampai masa adik dia dulu, go on je la kan..

kat sini la tugas aku yang paling penting dalam majlis...pembancuh ayaq..

orang panggil aku abang sirap..hahaha..

So dalam adat ni, bila sesorang tu ingin berkahwin langkah bendul, maka disyaratkan pengantin mesti memberikan hadiah atau sepersalinan kepada kakak seperti mana si adik ni terima dari bakal suami..untuk apa? ni la yang dinamakan cara nak jaga perasaan kakak..si kakak tolak ansur dan adik pon haruslah mohon izin dengan kakak nak berkahwin dulu..this is toleransi..Islam ada ajar kan?

Cuma yang orang cakap adat ni mengarut bila, kakak meminta sepersalinan siap barang kemas..kena nak langkah dua tiga orang kakak pulak..mampus..hahaha.. tapi aku rasa tuduhan ni mengarut la..ada ke kakak nak naya adik camtu? sebenarnya hadiah tu pon atas kemampuan je..yang penting pandai-pandai la nak jaga hati kakak tu macam mana..

Tapi sekarang ni jangankan nak bagi hadiah, nak bagitau kakak dia nak nak kawin pon guna FB ,Email, sms je..maklum la kakak tinggal jauh kan..hahaha..dah macam dengan kawan-kawan plak..apa pon terpulang la...macam sepupu aku ni pon dikira langkah bendul jugak la..

selamat pengantin baru..

Sempat jugak aku gosip mak jemah kat kenduri tu dengan makcik-makcik aku..dia cakap Shikin (pengantin perempuan) ni bukan takat langkah bendul lagi..bendul, busut, tembok habis semua dia langkah..maklum la, kakak dia yang sebaya aku ada sorang tak kawin lagi, yang abang-abang pulak ada tiga orang bujang, sorang duda..haaa jawab...hahahahahhaa...


p/s : abang-abang yang kena langkah busut tu jangan mengada nak pow adik plak..untung la tu adik dapat kawin dulu..lepas tanggungjawab dah...


47 comments:

  1. Replies
    1. hohoho bendul aku dilangkah jugak tau, adik perempuan aku kawen dulu, skang anak dah 2 pun. AKu langsung tak kisah pun time dia kawen tu, bagus la dia nikah, kalau nak tunggu aku kawen dulu, naya pulak depa hohoho. Pasal kena bagi sepersalinan kat kakak sumer tu, family kami tak kisah pun, siap aku lagi yg sponsor ada la (eh baiknya aku).
      Apa pun, selamat pengantin baru kat kazen kau. moga bahagia.
      (masa majlis adik aku tu, orang tak sedar pun dia langkah bendul sebab ingat aku yg adik) muahahah.

      Delete
    2. bendul ke tunggul sebenarnya..hahaha..tp ok la kalau ko tak tak rasa pape bila kene langkah..mungkin masa tu ko belum pikir kot pasal nak kawen..cam aku la..lambat je seru nak kawen tu sampai..sebelum tu lantak la sapa pon nak kwen dulu..takde aku kisah..haha..

      tp bila sampai seru, tetap aku jugak kawen dulu sebelum adik aku..hahaha..cumu dia boleh anak dulu..lulz..

      Delete
    3. agak tunggul jugak la hahhaha. aku dulu2 mmg tak terfikir nak kawen pun, tu yg tak kisah langsung bab langkah melangkah ni. heishh kawen jugak aku akhirnya hahhaa siap dapat anak pulak tu. siapa sangka. yang bagusnya, once komited, mmg komited habis, dah takder nak foya2 lagi, hihihi jauh tersasar dari topik dah ni.
      Sirap satu!

      Delete
  2. Ermm...jg perasaan tu tak tahu nak kata macam mana, sebab nur mgkin akan dilangkah...dengan adik xdelah terasa sgt, cuma takut hari kenduri nanti. mulut2 sedara-mara jiran tertangga..faham2 je laa...

    lebih sudu dari kuah kekadang tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dilangkah pon redha je la nur..jodoh masing2 kan..tp sikit sebanyak pon mesti terasa kan..orang pompuan ni selalunya sensitif bab kawin2 ni..janji hubungan dengan family adik2 ok udah la..mulut orang lain biaq pi..

      tu yang dlm adat ni orang laki cam tak terlibat..yela..orang laki ni jenis tak kisah pon..sampai seru dia nak kawen, kawen je..haha

      Delete
    2. redha tu dah tentu...bohonglah kalau tak terasakan, tp mula2 dulu je...
      skrang ni, okay je,..cuma risau bila hari kenduri nanti, Nur jadi retis, almaklaumlah, kompem kena jawab soalan yg tak dapat di duga tu...

      hahaha

      Delete
  3. hehhehhehhhe...dah sampai jodoh yer tak..syukur je lah. satu lagi btol jugak kata YM, lepas dah tanggungjawab abang2 tuh..bior depa plak tanggung sdri2..hehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau lah adat ni masih kuat orang melayu guna, orang lelaki tetap takleh amik kesempatan..bg orang pompuan je la..ade orang nak jage adik kita, nak tanggung dosa dia bagi je la kan..takkan nak pow2 lagi..untung lah tu..bak kata ustaz azhar..hahaha..

      Delete
  4. ala... bini aku pun langkah bendul gak pe... kalau nak tunggu akak dia kawen, alamatnya sampai sekarang la duk ketuk lutut main tembak dinding toiet jea...

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde sapa larang langkah bendul TK..orang mane kesah dah hal ni..mujur la ko tembak dinding je..kalau cari ayam?hahaha..sebab tu kalau nak kawen tu, kawen je la dari wat maksiat..orang tua pon senang hati..

      Delete
  5. adat tu manusia yang cipta. so, sometimes ada je yang mintak mengarut2. first aku dengar kakak pengantin pompuan ni mintak sepersalinan n barang kemas macam yang adik dia dapat. semua sekali (termasuk cincin tunang, nikah n segala macam perhiasan). pastu seken, ada family ni abang2 pengantin pompuan pon dapat kain sorang 1 set.

    kadang2 bukan adik beradik yang mintak mengarut2. sama ada mak bapak atau sedara mara terdekat. kononnya xnak biarkan mati adat.. tapi sampai menyusahkan orang nak kahwin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. isk..melampau la kalu orang melebih2 sangt..eceli bende ni takde penting pon..orang2 negeri sembilan yang beradat tu ade ke amalkan lagi bende ni ek?..kene tanya gak ni orang negeri sembilan..

      Delete
  6. Assalam..

    menarik tajuk ni. saya pun langkah bendul. atas sy, ada sorg kakak. tak de bf lg. nak tnggu dia cari bf, mmg berjanggut la jawapnya..hahaha..sorry along. tp zaman skrg, lain dgn zaman dlu2. masa kenduri 2thn lepas, alhmdlh, takde org ckp2 blakang..sbb percaya jodoh, ajal maut semua tu kerja Allah.
    oh katanya, mngu ni result spm kuar kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..bab2 langkah bendul ni orang2 dulu ye kot amik berat..lani tak kisah dah..sampai jodoh kawen..yang lambat tinggal..

      a'a, untung pengantin tu..kawen minggu result spm nak keluar..tekejut la cikgu2 dia nanti..hahhaa

      Delete
  7. wahh.. nasib baikla bila aq kawen nnt xde dah aq nak langkah bendul... ehh..

    btw selamat pengantin baru.. muda ag dah kawen.. aq nak kawen tp mak aq kata muda lagi.. boleh ke mcm tu??

    abg sirap?? nak sirap limau 1..

    ReplyDelete
    Replies
    1. atas2 semua dah kwen ok la..

      ko muda lagi ke..hahahahaha..

      Delete
  8. pada aku istilah langkah bendul ni semua noncern.haha aku lg percaya pada jodoh, dh jodoh kawen la apa lg..kan bagus bina rumahtangga,lg muda lg bagus biaq dia berakai sikit pas kawen..selalunya org kawen ni akan jadi lebih matang sbb dh lalui byk pengalaman hidup..

    cuma kawen kelam kabut macam cousin ko ni kira ada sedikit menyusahkan org la kan..:)

    pasal nak bg hadiah kt kak abg tu patutnya tak wujud pun.ini semua poyo!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko macam emo je kutu..hahahhahhahaha...

      memang la kwen tu sebab dah jodoh..ni adat je pon..muda tu tak jadi hal..langkah bleh langkah..yang aku citer ni pencerahan sebab apa adat ni dibuat..isu sensitiviti perasaan orang yang dilangkah tu je pon..

      emo lak ko..hahhaa

      Delete
  9. aku pun bakal dilangkah bendul..tp seminggu pastu turn aku lak.. hahaha..




    *ok, xsabar nk jd bini org ni..ngah darah manis* LOL

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok..selamat dilangkah..ko dah chek darah ke? mohon kurangkan gula..hahaha

      Delete
  10. td chic na baca tajuk sepintas lalu 'Langkah Bundle'. hahaha..

    eh kalau adik lelaki kawen dulu sebelum kakak dikira langkah bendul jugak ke? atau adik perempuan je?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhaa..nak langkah aku ke..kurang sopan betul..hahahahhaa...

      kira langkah bendul jugak la tu..asalkan yang dilangkah tu perempuan..

      Delete
  11. 2 org adik aku dah kawin,
    tp aku tak dapat apa pun.
    nak juga banglo.
    hahaha

    ReplyDelete
  12. betul ka tengah tunggu result SPM ? muka nampak Mature sanggat .

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampak agak mature la..lagipon dia pon jenis tinggi besar..hahhaa..

      Delete
  13. wahahaha...eleea jugak dilangkah bendul...
    yang melangkah tu...bendul / busut sume dilangkah hehehe
    tp xde la request benda yg mngarut2...
    kawen dah la guna budget besar
    kesian pengantin...
    anak dia pun da dua
    alhamdulillah...
    da lepas adik2...
    baru pikir utk diri sendiri pulak =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. woww..ko akak yang baik..ni la contoh..bg lepas adik2 dulu..
      tula yang adat ni org tak pakai lagi sekarang..kawen dah bajet besar..

      silap2 akak abang semua nak tolong jugak keluar modal..takkan nak belikan jugak hadiah untuk akak yang dilangkah tu kan..adik beradik takkan nak berkira ye dak..bg can..sampai jodoh kawen jugak..

      Delete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. adik bawah aku ada ura-ura nak kahwin. tapi adik lelaki ni. tak taulah kakak dia dapat apa-apa atau tidak. tapi, aku tak minta apa-apa kot. sbb aku memang doakan dia cepat kahwin dari kehulu kehilir usung anak dara org(yg tak habeh blaja lagi tu).

      Delete
    2. muda lagi adek ko dah nak kawen..tpi elok la tu..dari berkepit je..ko pon jgn lengah2 lagi ha..bleh cepat kan, cepatkan je la..

      Delete
  15. langkah bendul langkah bundle dekat2 je tuh hahaha. dah jodoh dia sampai dulu. syukur dan aku doakannn kekal hingga ke syurga amiin. Nak kawin jugak..kehkehkeh~

    ReplyDelete
    Replies
    1. kurang sopan la tu nak langkah bundle..hahaha..ko kawen la cecepat chuu..tu tunggu apa lagi..

      Delete
  16. langkah bendul aku juga yg pintar,,sebab aku suruh kakak tunang dulu..lepas seimggu kemudian aku bertunang dan lepas 2 minggu kawen..hehehe..kakak aku tak dapat cincin sebab kakak aku tunang dulu katanya..hahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..ko memng smart..atleast dia tak terasa kan..hahaha

      Delete
  17. cite pasal langkah bendul, esok2, saya akan terkena.

    Adik saya akan bakal bertunang x lama lagi..kendiann berkahwin.

    humm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe la..sampai jodoh dia dulu na..doakan je la yang terbaik..nanti ko plak..lambat dngn cpt je..

      Delete
  18. Abang siraap , nak air satu , ekeke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tinggal air gula je mad..sirap habis..hahaha

      Delete
  19. kawan aku (perempuan) pernah tetapkan kat adik perempuan die suruh bagi die kereta sebiji kalo nak langkah bendul...

    ko ade berani bundle?

    hahahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. perghh..ganas kawan ko..untung la kalau bleh camtu..kekekeke...

      kalau aku jadi adik member ko tu, sah aku kawen lari..hahahhaa

      Delete
  20. hamboi abang sirap...sempat bergosip mak jemah aiii.


    Selamat Pengantin Baru buat Shikin & pasangan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. biase la geng mak jemah..gosip la dulu..hahhaa...

      Delete
  21. kalau adik kawen dulu drpd abang tu dipanggil langkah busut, means dah 2 org la adik aku langkah busut..mujur aku xleh mintak hadiah sepersalinan time adik aku kawen dulu..zzzz

    ReplyDelete
    Replies
    1. pesal ko tak pow je..hahhahaa..tp aku tau ko busut yang baik H..silap2 ko pon ade sponser dia kawen kan..

      Delete
  22. Jom saksikan perbincangan berkaitan dengan Langkah Bendul dalam Semanis Kurma
    Semoga Bermanfaat

    ReplyDelete