Monday, March 11, 2013

Info : tips elakkan dibuli..

assalammualaikum wbt..

Minggu lepas kecoh pasal video buli membabitkan pelajar Uitm sabah Katanya..bila aku tengok video tu, apa yang aku leh cakap, kaki-kaki buli tu memang poyo...aku ingat zaman buli membuli ni dah habis dah..coiiii..

eh, aku lambat ye nak tulis pasal ni..dah basi?..lantak la..hahaha..bukan apa..bila citer pasal buli ni, aku pon ada jugak pengalaman dibuli dan membuli ni..

Apa yang aku nak tulis ni untuk yang dibuli la terutamanya..yang kaki buli ni aku takleh nak kata apa la..walaupon nampak yang dibuli ni cam loser, tapi pembuli yang sebenarnya loser..So sebagai bekas pelajar yang kira dah melalui benda-benda ni..aku nak bagi tips la sikit camne nak elakkan di buli..nak membuli je aku taknak citer kat sini..tapi boleh PM aku kalau nak tau lebih lanjut..hahaha..


1. Explore banyak benda

Untuk elakkan jadi mangsa buli kita kena pikap sikit..zaman sekarang buli bukan setakat kat sekolah, universiti, tempat kerja je..buli dalam dunia cyber pon dah banyak...kalau slow kita kena tinggal dan terdedah la jadi mangsa buli, troll, atau prank orang lain..

 

2. Kita kena berani walaupon pemalu..(pemalu macam aku)

Seriusly masa aku sekolah rendah dulu aku bukanlah top wanted macam sewaktu sekolah menengah..masa ni aku pon penah dibuli..nak pergi sekolah pon macam malas sebab nak jumpa kaki-kaki buli ni..tapi sebabkan akhirnya aku melawan, diorang tak berani lagi nak usik aku...



3. Cuba bergaul dengan kaki buli..

Bukan setakat kat sekolah dulu aku penah kena buli, kat kawasan perumahan aku ni pon ada geng2 yang bajet abang kawasan yang dulu penah nak buli aku, last-last ngam pulak dengan aku dan respek aku..hahaha..

Cara nak bergaul tu, slowtalk atau fighting je pada mulanya..dua-dua benda ni aku penah buat..kalau yang boleh berunding tu ok la..tak payah sakit-sakit badan nak bertumbuk, tapi yang jenis nak gaduh tu,tak leh buat apa..gocoh dulu..time ni biar sama-sama sakit..insya'allah lepas dari pergaduhan tu korang takkan lagi bergaduh dan silap-silap boleh jadi geng dan dihormati..(last last aku pon jadi cam diorang) paham maksud aku..

fakta : kaki buli takkan buli orang yang tak bleh dibuli..





4. Kena set dalam kepalotak, kaki buli ni makan nasik jugak..

Nak buat apa takut dengan kaki buli, pegi mampus la undang-undang universiti ke, tempat kerja ke, sekolah ke, dia usik kita, kita bantai dia balik..dia makan nasik jugak, bukan makan besi..pastu kalau kena tindakan pon kita akan puas hati sebab tak jadi mangsa buli..kalau boleh seret semua kaki-kaki buli biar kena tindakan sekali..



5. Yang penting melawan..standby senjata..

Untuk pengetahuan korang semua, satu ketika dulu, setiap kali aku keluar ke town, aku mesti bawak pisau dan besi paip kat vespa aku..tujuannya just untuk pertahanan diri je la..bukan nak pukul orang..

Masa ni bukan zaman buli membuli dah..cuma aku rasa kurang selamat masa tu..musuh yang aku tak kenal ramai sangat...so benda ni lebih kurang la kalau bab kena buli..bersedia dulu..bila dah tak terkawal..cucuk je pisau tu kat pembuli tu..kalau ade gun lagi bagus..tembak terus..hahaha..


6. Upah pengawal keselamatan peribadi (bonzer)

Yang ni dijamin selamat..sapa berani sentuh korang kalau ada bonzer ikut je pegi mana-mana..hehe..



7. Saiko kaki buli..

Ada seorang contoh member aku dulu ni bukan la seorang kaki buli atau dibuli..tapi dia ni agak terkenal dengan kelebihan buat gempak..bila orang ada masalah dengan dia atau bengang nak pukul dia, cukup dengan 'cakap-cakap' dia dah  buat orang takut nak usik dia..

dah dia cakap bapak dia pengawai polis bukit aman la, abang dia abang kawasan la, pakcik dia ketua kongsi gelap la, pastu gertak kaw-kaw cakap kalau usik dia, mayat korang pon orang tak kenal nanti, sapa berani buli dia..hahaha..ni serius lawak tapi memang berkesan..

yang ni bukan buli ye..ni bergurau dengan kawan je..kehkehkeh..



So tu la sikit sebanyak tips yang aku leh kongsikan..korang pikir la sendiri mana yang sesuai dengan cara korang nak hindarkan diri dari dibuli..hahaha...

Dari komen-komen yang aku baca dari video buli tu, ada yang mengatakan buli masa orentasi , buli kat asrama, buli kat sekolah tu perkara biasa..yep memang biasa..tapi kalau yang dibuli tu bleh melawan cam aku takpa...apa tujuan buli? takda fungsi pon dalam sistem sebenarnya..buli bukan caranya untuk buat orang respek kita..tu menunjukkan kaki buli memang low mentaliti je..puii

Aku akui bukan semua orang berani..so tips yang aku bagi kat atas tu bukanlah senang nak diikuti sebab orang yang aku penah buli pon tak melawan..ok, perkara ni memang aku kesalkan...maaplah..orang orang yang penah aku buli dulu pon bila jumpa aku sekarang taknak pandang aku..benci kot..memang salah aku..tapfer la, afe leh vuat..

kesimpulannya, udah-udah la buli membuli ni..aku taknak genarasi sekarang ni buat lagi benda bangang yang penah aku buat dulu.. hormat la untuk dihormati..



40 comments:

  1. Eh, bongok tak reti mengira, aku third la. deng. Hahah...

    Aku tak penah kena buli. Mungkin pompuan lain skit kot,.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko kira saken la tu..orang yang reply bawah pes dikira 1.01 dn seterusnya..

      orang pompuan kurang buli2 ek..tapi lebih kepada seniority kan..asal tua setahun pon mesti sebuk nak panggil akak2..geli aku..

      Delete
  2. Buli ni takkan habis selagi ada perasaan seniority macam kat sekolah-sekolah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat sekolah aku bleh terima sebab budak baru nak up..tapi bila dah sampai peringkat U atau dah bekerja tapi buat perangai buli ni lagi mmg nampak bangang la..

      Delete
  3. orang yg suka membuli ni selalu kalangan senior. ada ramai follower, rasa hebak la tu hahahaha.
    wei dulu kat uitm sabah pun dah ada kes mati, buli jugak. Member aku sorang prnah kejar senior ngan pisau kes buli. hambek kau, main2 sebarnag orang nak buli. tapfer la.. aku tak buli insan lemah. opsss.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko studi kat uitm sabah ke?..betul..pembuli ni biasanya rasa kuat bila ade geng je..aku suka betul kalau kes orang yang dibuli ni tetiba mengamuk..time tu baru pembuli tau langit tinggi rendah..hahaha..

      Delete
    2. aku study merata, tapi habuk pun tarak. hahahaha
      orang yg suka membuli ni atas tiket "senior" jer sebenarnya. Depa lupa lain orang, lain tindak balasnya. Aku sendiri hampir jugak la sebab bila dorang tengah membuli budak, aku pandang tajam. Aku mmg rasa nak cepuk dah senior tu time tu, tapi malas la gaduh ngan pompuan. hahaha

      Delete
    3. Btw member aku yg kejar senior ngan pisau tu skang ni Qatar stewardess, muka cam maya karin, single masih. Cik Puan Wani tolong jangan kejar I ngan pisau hohoho.

      Delete
    4. huh, macam maya karin ye..ermm..mohon bagi link FB,twitter atau email beliau..

      Delete
  4. hish..x suka ngan orang kaki kaki membuli nih....itu semua poyo

    ReplyDelete
  5. haa aku memang marah betul dengan kaki buli ni taw. Dulu aku duduk asrama aku kena ragging dekat akk upper 6. Dia pakaikan aku gincu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaha...ko tak melawan tu pasal dia makin suka buli..tp apa la sangat pakai gincu je..biasa la tu..kalau laki yng kene regging pakai gincu ye la memalukan..

      Delete
  6. rasanya aku x kena buli time sekolah sampai U dulu..
    eh jap. ke aku kena buli teruk2 sampai aku jadi amnesia..? tu yang aku x ingat tu? hurm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaa...aku rasa ye la ko kena amnesia..kompom..tp kene siasat dulu la sebab kene buli atau sebb lain..hahaha

      Delete
  7. aku masa form 1 dulu teruk jugak la kena buli..masa tu duduk asrama..standard junior la kan, biasa memang kena buli punya..aku masa form 1, siap tido kat bus stop sebab takut nak balik asrama..lawak jugak bila fikirkan kejadian tu, kul 5.30 pagi dah jalan2 kat pasar..hahaha

    masa form 2 biasa jer la..tak dibuli dan tak membuli..tapi masa form 3, aku terpaksa buli budak2 junior, walaupun sebenarnya aku xnak..kehkeh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaa..kesian ko H..aku dulu sebab sekolah biasa je..tempat sendiri plak tu..mmg kurang la kes buli membuli2 ni..kalau ade kes buli pon biasa dalam badan uniform je..cuma tempat aku ni lebih ramai yg cite2 nak jadi gengster..up sikit la dari kaki buli pasal cari lawan yang sama gengster..tk buli insan yang lemah..hahahaha

      Delete
  8. bundle bukan pembuli ke dulu2? hehehe..

    nasib baik la kes buli ni tak teruk sangat di kalangan pelajar perempuan. kalau tak either chic na dah jd pembuli or dibuli. haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku penah kene buli dan penah membuli..masa aku kecik2 yela aku bodoh2 alang je orang bleh buli..dah sekolah menengah aku sep gedebe gak cikna..haha...

      Delete
  9. Bila baca kes buli, mmg ingt zaman2 skolahlah..!
    Nur dulu pernah gak buli...tp buli sikit2 je..
    tp bila kena buli balik, terus jadi budak baek..
    hahaha..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kejam ko nur..tak baik tau buli2 orang..hahaha...tula..kan dah kena balik..hahaha..

      Delete
  10. teringat kena ragging masa Form 1. Hampeh tul kakak2 yg begitu baik tolong angkat barang masuk dorm, ramah tamah ..... hanya pada waktu siangnya. Malam lepas maghrib tu bermula la ragging yg menyakitkan hati. Eh, rasa mcm nak buat entry jugak le. Sape kata sekolah agama pompuan tu x de yg brutal? heheh...kalo berkesempatan akak story....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..lakonan semata-mata..akak sekolah agama pon ade jugak ye regging ni..isk..cam menarik je nak tau..

      Delete
  11. tak pernah kena buli masa zaman sekolah dulu ni :) Rasa mcm rugi sbb tak pernh ada pengalaman dibuli atau membuli . dulu sekolah perempuan semua. ngee~

    ReplyDelete
    Replies
    1. rugi la..hahaha..paling tak dapat salah satu pon dah ok..hahaha

      Delete
  12. aku tak pernah kena buli dulu masa sekolah tp bila dah keja ni kena pula..menci

    ReplyDelete
  13. aku sokong fakta kau yang kaki buli takkan buli orang yang dia tak mampu buli...

    dan kaki buli gak akan boring buli orang yang tak layan dibuli...

    huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yela..orang yang berani melawan dia takkan buli..

      Delete
  14. Masa tadika sampai sekarang asyik kena buli je tapi aku tak tau kenapa aku tak blas balik apa yang diorang buat...aku rasa macam takut nak balas balik..

    ReplyDelete
  15. Aku dari kecik kena buli. Aku nak lawan diorg tpi masalahnya diorg ni jenis suka sebarkan pasal apa yg buruk pasal aq la. Aq ni join diorf tpi diorg tngok aq pun tak nak. Aq dah tolong diorg buat kertas kerja pun diorg tak hargai langsung

    ReplyDelete
  16. Hmm..tdi aq kena buli ngn india..aq ingt pembuli tu brani sngt rupanya skali aq tempit dn skli tolak dh blah..rasa rugi ja xbgi penumbuk trus....
    (India ni mmg suka bwk geng ka?)

    ReplyDelete
  17. Macam mana kalau dia buli kita sbb kita seorang yang manja....dia juga hanya membuli untuk melihat kita menangis....masa kita menangis dia biarkan tanpa minta maaf....perkara ni sudahpun membuli secara mental individu tersebut. Ada sesiapa mahu komen????

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...