Thursday, November 1, 2012

Sentap : Tamak bodoh-macam hanjing dengan bayang-bayang

assalamualaikum wbt..

Sikap tamak haloba sukar nak dikikis dalam diri kalau hidup kita berpaksikan kakayaan semata-mata walhal bersederhana yang sebenarnya dituntut dalam Islam..perumpaan yang sesuai aku boleh gambarkan ialah ibarat anjing dengan bayang-bayang..woo..gila rare lah aku rasa peribahasa ni.kehkehkeh...

Kenapa la masih ramai yang mudah terjebak dengan skim skim yang menawarkan keuntungan cepat ni..senang sangat percaya dengan pelaburan-pelaburan yang tak dijamin dan berdaftar dengan kerajaan atau bank negara..bila syarikat tersebut kena ban..akaun kena sekat..bila dah rugi tau pulak menyalak..kalau untung tau pulak diam-diam..kahkahkah..

Nak cakap dari sudut ekonomi, aku tak la pandai sangat..Kelas ekonomi masa sekolah dulu pon aku selalu ponteng... haha..ahh..tu semua kapitalis je..

Orang yang tak pedulikan dunia, mungkin dia hanya ahli sufi atau orang utan je kot..tapi kan bagus kalau jangan tamak sangat kat dunia ni..rezeki Allah tu cukup je untuk semua..kesimpulan yang aku boleh bagi untuk kes terbaru melibatkan pelaburan emas ni satu je..tamak tapi bodoh..memang macam hanjing dengan bayang-bayang..kahkahkah...

sumber : MalaysiaKini

Kerja kilang 10tahun..duit simpanan 30ribu selamba pergi labur kat skim emas..konon boleh biakkan duit tu berganda-ganda..last lesap sekelip mata..kehkekeh..aku kesian gak dengan golongan-golongan ni sebenarnya..cita-cita tinggi..nak hidup senang, tapi tamak bodoh..tu la jadinya...nak melabur tu belajar la dulu dengan pelabur-pelabur otai..mula dulu dari kecik ke..kalau rugi tak la terduduk terus..

Harap takda la yang sanggup berhutang dengan Ah long atau gadai tanah pusaka la untuk benda-benda ni lagi..kesian aku rasa..harap kebodohan tu pi buang jauh-jauh la..ni bukan zaman pak man telo bhai..dulu tahun 70an sampai 90an internet susah takpa la..info lambat nak sampai..ramai orang buta-buta je kena tipu..sekarang dah zaman IT ni..wake up der..celik la sikit..

beli emas camni kompom tak kena tipu der..

Segala-gala pencerahan boleh dapat sekarang..paling senang kalau nak melabur tu pi rujuk dulu dengan bank negara..tu pon susah ke..kadang-kadang tu dia sendiri pon dah tau syarikat yang dia melabur tu tak berdaftar dengan kerajaan, tapi nak jugak join..ni berat la..memang buta hati la senang citer..dalam kepala otak pikir duit je siang malam..kesian...hahaha..

Cuma yang pasti dari pemerhatian aku, orang yang join pelaburan emas ni selalunya orang yang pernah terlibat dengan MLM terutama Meleis dan India..kahkahkah..u all memang tamak laa..buta mata, buta hati...puihh...


p/s : cam kasar lak perumpamaan aku bagi tu kan...kehkhkeh..


57 comments:

  1. Replies
    1. yelah...hahaha. lama tak dapat 1st.
      Hip Hip Hooray!!


      eh pasal skim2 tipu ni aku pun musykil kenapa ramai sangat mudah kena tipu. melabur sampai lebur habis duit simpanan hari tua...ish ish ish. kasihan.

      Delete
    2. terima kasih aien sbb ambek 1st on behalf na ;D

      Delete
    3. aien :
      tahniah..hahaha..takpe aien..diorang tu mmg degil tapi banyak duit..sebab tu suka melabur..

      jna :
      hahaha..bagi can la na..lama dah aien tak dapat pes..

      Delete
    4. haha. bg can la na.


      orang banyak duit yg kedekut selalunya selamat dari mlm ke, labur melabur ke kan....eh ye ke selamat? ntah la.

      Delete
  2. ntah aku paling x caya pasal pelaburan2 ni..hohohoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. adaje pelaburan yng betul..tapi lambat la skit nak kaya 'kot'..tapi ramai pilih nak cpt kaya..sbb tu terus lingkup..tamak bodoh gitu la..hahah

      Delete
    2. Yang paling cepat 'berkembang', yang itulah paling cepat lingkup. haha

      Delete
  3. komen dulu bru bca..sbb slalu asyik duk kt bawah jer..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.bawah sikit je tu wan..aku baca je semua la..haha..

      Delete
  4. itulah. Sendiri buat sendiri tanggung le. Mata penuh simbol rm je gamaknya. Halal haram dah tak peduli, yg penting untung berlipatganda. Umat akhir zaman...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tenang kot hidup duk pikir duit je..nak pulak langsung tak peduli haram halal..huh..berat berat..

      Delete
  5. kan? aku pun pelik dgn org2 cenggini..sepatutnya sendiri yg menanggung rugi..tapi yg peliknye pi suruh pulak org lain yang selesaikan..nmpk sgt ke'ba wau dal wau ha'an dorang tu..haishhh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..diorang tak puas hati bank negara bekukan eset syarikat tu..so rugi la pelaburan diorang..pelaburan tu sebenarnya tak tipu orang pon..mmg terbayar..tp sbb tak register dengn kerajaan,tak bayar cukai, so kerajaan declare la pelaburan tu haram..padan la muka sapa yang join..haha

      Delete
  6. aku rasa ni penyakit tipikal org melayu..jenis nak kaya cepat, nak senang cepat..pulak tu yg kena tipu biasanya bukannya golongan2 miskin macam aku..tapi jenis yg pandai2, belajar tinggi2, tu yg aku nampak..lepas tu bila dah kena tipu, boleh pulak bagi alasan bodoh..konon macam kena pukau la..nak bantu keluarga la..

    org yg belajar tak pandai pun ada gak kena tipu..yg tu lagi kesian..belajar tak tinggi, kerja pun gaji kecik, dapat duit abis kan skim pelaburan internet..

    p/s: belajar pandai2 pun tak guna kalau hidup tak pandai..grrrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..dalam filem Setem, ada satu dialog lebih kurang camni, "orang yg paling senang kena tipu adalah org yg tamak"

      Delete
    2. tu la..tamak sgt..haha..tp mmg jenis berduit la join benda ni kebanyakkannya..dalam kepalotak pikir nak kaya je..zakat tah bayar ke idok wallahualam...

      dialog citer setem pon ko ingat h..hahaha...

      Delete
  7. Replies
    1. bundle kekadang dyeorg ni buat perkara yg bodoh ni sbb mungkin faktor kehidupan yang da btul2 susah..pastu sedih nye bukn dari golongan yg pandai berfikir..so bila xbole fikir dan nk cepat kaya tu yg terjadi kat perkara2 yg awk bentangkan tu *BENTANGKAN cewahhh ;D

      #tapi btul laa pepatah kekwan na ckpp org tamak mmg (kmaxis) hahaha

      Delete
    2. tp kalau mampu melabur ni selalunya bukan orang susah na..diorang ni mmg dasar tamak nak cpt kaya je..semua nak mudah..letak modal pastu nak goyang kaki konon bleh balik juta2..haha..

      #orang tamak mmg kmaxis.err.tak paham..sama maksud dengan kiwak ek..hahaha

      Delete
    3. Btul laaaa tu maksud nyee cuma yg ayat blakng WAK tu tukar kepada MAK hihihi na tak berani nak menton takot kena band hahahahahah

      Delete
    4. kehkehkehkeh..saja je aku wat2 cam blur sikit..hahaha..kimak ngn kiwak, bukan ke yang kimak tu lagi kesat..haha..nasib na guna MAX..kalau tak mmg aku ban terus na..kehekehkeh...

      Delete
  8. nice one bro..agaknya masih ramai yang masih tak mengerti yang untuk menjadi seorang yang berjaya/kaya usaha itu perlu..mereka patut menjadikan seorang usahawan yang berjaya sebagai contoh..usahawan yang berjaya tak akan melabur untuk satu skim yang tak berdaftar..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la aku cakap diorang tamak bodoh..cuba jadi tamak tapi bijak sikit..belajar dengan otai-otai dulu..minimakan risiko..baru la bleh kaya..ni dah terang2 pelaburan takda kelulusan, nak jugak join..padan la muka..haha

      Delete
  9. Betul laa. Masalah utamanya adalah tamak. Aku nak cakap bodoh rasa tak sampai hati je. Sbb kekadang yg tamak ni org2 tua gak. Adehhh. Penat je duet terkumpul hasil usaha & titik peluh, bila duet terkumpul yg sebenarnya dah byk tu dirasakan tak cukup, ranap camtu je sekelip mata bila dilaburkan ke tempat yg salah.

    Tu la akibat kurang rasa bersyukur. Bila Allah dah murahkan rezeki, nak rasa tak cukup tu tak bertempat. Nak murah rezeki tak bertempat. Padahal rezeki yg Allah dah bagi tu tak pulak difikirkan utk guna ke jalan yg sepatutnya. Aku rasa laa. Asyik pikir camne nak biakkan je. Duet dah banyak dlm tangan, nak banyak lagi, dan lagi, dan lagi. Memang betul r cakap komen yana halim, kepala otak dorang pikir duet je. Mata penuh simbol $$$$$$ je. Harap2 jangan r ada kalangan family aku yg sama terjebak camni. Nak cakap bodoh, memang kesian. Tp rasanya mcm kebenaran. Heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku tak tujukan spesifik mane2 jantina, tua atau muda makcik...yg tua kalau sibuk jugak tamak, aku rasa lagi kesian..yg muda kalau tamak takpa lagi bersebab jugak nk kumpul harta..hahaha..

      pandai2 diorg la..sebb tu peribahasa dari zaman tok kaduk dulu orang dah sebut orang tamak selalu rugi..padan la muka..hahaa..

      Delete
  10. sebab dorang terpujuk dengan ayt2 manis yg janjikan dorang pulangan yg byk untuk kemudian hari katanya senang anak bini nanti,tp sekarang meniti hari duk fikir kenapalah aku boleh masuk ni,ishish.

    ReplyDelete
    Replies
    1. puncanya tamak je bobot..dah tu taknak kaji dulu..taknak research dulu..taknak belajar dulu dengan otai2..hentam kromo je semua..rugi tanggung la sendiri..haha

      Delete
  11. bodoh? cam kasar sgt la nak bg ayat tu kat org2 tua.. huhu.. x smpai hati lak nk komen sal bnda ni.. ececeh, tetiba j x smpai hati.. hoho..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama macam aku komen kat Liya atas tu..aku tak tujukan spesifik pada orang tua atau apa2 pon emma..sapa yang terlibat, dia la yang aku tujukan..nasib la tua ke muda..haha...

      Delete
  12. setuju dgn semua komen2 di atas. macam tak masuk akal pun ada sbb dah banyak kali kes tipu dihebohkan tp lepas tu tetap ada yg kena tipu jugak. kannn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcam kes pelaburan emas yang kecoh baru ni, syarikat tu tak tipu pon chicna..tapi bank negara dengan SSM yang kacau sebab syarikat tu tak berdaftar..selagi bank tak kacau pelabur selamat je melabur..jahat jugak bank ni kan..hahaha...

      Delete
    2. bank tu dengki sebenarnya. haha..

      Delete
    3. tu la..kroni2 bank,kerajaan kaya takpe..bila org biasa nak kaya takleh..tak daftar cakap haram..semua nak sekat..haha..eh aku nak hentam sapa sebenarnya ni..pelabur ke kerajaan..wkakakaa..

      Delete
  13. mak bapak nana dulu penah masuk MLM, reason? nak senang laa..tp xde la tamak habola..eh haloba sangat.. bukan macam cine maklap yang tamak sangat...

    tp last2 dorang dipinggirkan....duit tah kemana janji pon tah kemana...
    upline tah kemana pon tah tau la..call2 tiada dlm perkhidmatan...perghh..panaih hati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn ckp mak ayah ko nana..mak abah aku pon ade join gak dulu..nasib masa tu aku kecik lagi..nasib la sekarang takda dah pikir pasal harta..haha

      Delete
  14. biasa la... semua pun nak cepat kaya... Tak ada siapa nak cepat miskin haihhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. org gila pon nak kaya der..tp tamak2 nak kaya, bukan bleh bawak mati pon harta tu..puihh..kaya ilmu berguna la jugak..

      Delete
  15. ah son dog sekarang pun tak bodoh macam tuh, huh, vuduh! :P

    ReplyDelete
  16. baik ambik duit meminang anak org kn? hahaha... :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..berat dah ko ni fik..nikah la cpt der..ko on je syida mesti takleh tolak..

      Delete
  17. siyesly ko amik ekonomi dlu? hehe. aku teringin nak amik eco. mcm best. moneyyyy2! haha.

    btw, aku pun kurang sennag dgn hal mcm ni. bkn nye xtau risiko die. kat berite tv sume dh dihebahkan. xnk amik pngjaran lg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'a..aku kelas bawah2 je..sebab tu amik ekonomi..tak mampu kalau nak bawak add maths..haha..

      diorang ni suka main risiko kot..dah sah saham tu mmg berisiko walaupon sah, ni tambah lak risiko join pelaburan tak berdaftar..jadila risiko kuasa²..haha..

      Delete
  18. aku heran. padahal dlm paper dm tv dlm internet semua dah duk bagitau yg jgn percaya dgn skim2 cepat kaya dan pelaburan yg entah apa2 tapi ramai jugak yang bodoh sombong tak tahu tapi tak nak kaji dan bertanya. last2 kau jugak yg meroyan bila rugi beribu riban. ada otak kasi guna

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab mata dah kabur dengan rm tokey..haha..tamak sangat..dari masuk melabur tu baik jadi tokey budu ye dak..dah sah bisnes ni sunnah nabi..dapat pahala sunnah..yang penting zakat jgn lupa..baru berkat..haha

      Delete
  19. Yang aku rasa kelakarnya, bila kena tipu, tau plak nak suh PM bela. Padahal bukan PM pun yang suruh ko join benda tu. Pastu katakan ko derang dah kaya, takde plak nak pegi kongsi dgn PM. Tah hapa2. Takkan la semua benda PM nak masuk campur. Rakyat takkan la benda macam ni pun nak harap PM. Lain la kalo isu sejagat yang melibatkan kegunaan awam.

    Selain tamak dan bodoh, derang ni lurus bendul betul cepat percaya dgn cerita-ceriti kejayaan pelabur2 lain yg dah join skim tu. Padahal aku rasa dalam paper dah agak kerap laporkan skim2 ni ending dia adalah penipuan. Tak baca surat kabar atau tak tgk berita langsung kot derang ni??

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..tu la yang kelakar..pandai mengadu..depa sendiri yang salah mintak PM lak settlekan masalah..hahaha..lawak betul..

      Delete
  20. mcm2 skrg ni...skim2 berleluasa....ramai plak yg terjebak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. syarikat2 terlibat ni pon semakin update gak bro..ada je cara diorng nak tarik mangsa..sebab tu kita kene reserch dulu kalau nak buat ape2..takut jadi apa2 kemudian hari..

      Delete
  21. sebab orang kita taksub sgt... hidup dgn pepatah "untung sabut timbul... untung batu tenggelam" ni lah jadinya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..sabut pon akhirnya tenggelam..hahaha

      Delete
  22. jauhilah sikap tamak tu. mana mungkin dlm dunia ni dpt duit dgn begitu mudah.
    :::sorry lama tak berkunjung... exam + demam.. thx sbb terus support. :::

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..tak dapek jack semua nak mudah je..
      #sori jugak leeza..aku pon jarang dapat bw sebab internet blom ade lagi..

      Delete
  23. aku pun tak faham kenapa masih ada lg org bangang macam ni.opss kasar ekk aku paggil depa ni bangang?haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..kasaq gak bahasa hang ni kutu..hahaha..

      Delete