Thursday, March 6, 2014

Wazzi Si Tunas Islam.



Tahun ni anak aku Wazzi dah pon mula pra sekolah...mulanya bincang dengan bini aku nak hantar ke Tadika omputih, tapi last minit aku tukarkan je masuk Pasti (Pusat Asuhan Tunas Islam)..biar molek sikit kecik kecik dah belajar agama kan..


Seronok melayan anak-nak tengah nak galak bercakap ni..asal balik je dari tadika ada je benda Wazzi nak ceritakan..



" Papa-papa, tadi kan, cikgu cakap hisap rokok tu haram"..buat benda yang haram tu berdosa kan..



ye sayang..sambil rokok yang baru aku nak nyalakan tu terkembali semula ke kotak......




" membazir tu amalan syaitan kan papa" santai je Wazzi bercakap sambil tangan sibuk bermain dengan lori pasir mainan yang aku belikan kat pasar malam tu..



" Betul tu sayang ".aku mengiyakan lagi...


Nanti kalau ibu masak, adik makan biar habis tau..walaupon sebutir nasik tu jangan tinggalkan, mungkin keberkatan rezeki tu ada pada butir nasi terakhir yang adik tinggalkan tu..kan dah rugi..sebab tu Allah tak suka kita membazir...'tegas aku penuh yakin dengan gaya seorang ayah berdidikasi..


Bini aku yang tengah goreng ikan kat dapur sempat melemparkan pandangan tajam ke arah aku..aku syak dia dah curi-curi dengar perbualan kami lelaki anak beranak..


" pandai ye papa tu cerita bab membazir kan dik "..makan bagi habis yer....tetiba bini aku bersuara dari dapur...


Sah, kena la aku kejap lagi..aku masih terbayang cubit geram yang yang hinggap kat peha aku minggu lepas sebab kantoi salah paham kes masa pergi jogging..




" masa kat tasik kepong tadi, kawan perempuan papa belanja adik aiskrim dengan jajan tau ibu "..cantik dengan baik sangat aunty Ira tu..papa siap ajak jumpa lagi minggu depan...



tu lah puncanya..

anak-anak kecil memang tak pandai berbohong........



Siap je mengoreng ikan tu, terus je bini aku menghampiri kami di ruang tamu..
nasib sempat jugak la aku menepis cubit ketam dari singgah ke pinggang aku...kalau tak mau bebirat lagi..


"Membazir ni bukan pada makanan je sayang, yang paling jelas, orang yang merokok tu la paling membazir kalau adik nak tau "..memang aku dah agak, bini aku memang rajin bagi pencerahan pada anak manja aku ni..


Dahla..jom ibu suapkan adik makan nasi..


"Orang yang hisap rokok yang dah tau haram tapi nak ikut jugak amalan syaitan tu, biar je dia makan rokok tu sampai kenyang"..


tak membazir pon nasi ibu masak ni kalau tak habis..malam nanti ibu buat nasi goreng special untuk adik..


Oh my...




33 comments:

  1. sy pon sekolah pasti tahun 1994..hehe..elok tadikanye..Alhamdulillah 5 tahun dah boleh hafal Asma Ul Husna..

    ReplyDelete
    Replies
    1. iccc..intake 1994...senior wazi la ni..haha..harap wazi leh hafal al khafi lak nanti..hehe..

      Delete
  2. kahkah. membazir amalan syaitan...nanti nak bg ijan baca. point pasal rokok je. huhu..lek lu sap kok lu. pasni takdo dah la... makan rokok sampai kenyang!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mintak ijan follow sekali tau...nanti aku follow balik..wakaka...

      ko jgn la suh ijan makan rokok lak aien..sian abam..hehe

      Delete
  3. siapa yang belanja kau jajan kat taman layang-layang ha?

    ni yang panas ni...

    huahua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan belanja aku..aunty santek tu belanja wazzi je..

      Delete
  4. kena ajar budak ni makna `bohong sunat'. atau lebih tepat `cover line'...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku cam tak yakin je budak2 ni pandai kaver line..kang ibu dia belanja aiskrim 2 batang, dah lain plak cerita..hahaha

      Delete
  5. haha..kantoi...lain kali jgn bawak anak pi joging..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kak..tak pasal2 kantoi..kalau tau mmg aku tak bawak..hehe..

      Delete
  6. ha ha ha.

    err...maap bang..tak de idea nak tulis :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde idea nak tulis mende na? kompius aku komen ko ni..haha..

      Delete
  7. cepat wazi masuk tadika..Alhamdulillah bijak anak ko bercakap..muahaha..

    ReplyDelete
  8. aku nampak little caliphs dekat area selayang mall tu..depan sikit menghala FRIM.

    ReplyDelete
  9. uishhh macam tak percaya anak lu dah besar roti.... berapa tahun??? cepat gila masa....wakkakakakaka wa cam terbayang2 anak lu masih baby lagi.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg jgn percaya la oni..anak wa baru 9 bulan kot....ni cerita rekaan je..hahaha..

      Delete
  10. anda sangat berbakat dalam bidang penulisan. saya harap anda terus sukses dalam penulisan cerpen.

    gudluck!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko tau tak ema, komen ko ni dah macam boot spam..ekekeke

      Delete
  11. Kahkahkah.. bini tu baik lg.. klu aku sumbat je rokok kt mulut ko.. pastu cakap, "eh adik, papa dah kenyang makan rokok". Lol..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..amboii..ko ganas sangat ni..tak baik tau tunjukkn keganasan dpn budak..hehe..

      Delete
  12. pedas... kebas telinga dengar... makan dalam tu...

    ReplyDelete
  13. ni cerita masa depan ke?

    apa pun, bagus bini ko.. so, sila la mkn rokok tu..ehhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan..tak sesiapa tau tentang masa depan..hehe..

      rokok untuk hisap la..bkn untuk makan.. :|

      Delete
  14. Anak kau berapa tahun dah pakcik bundle?

    ReplyDelete
  15. anak ko dh umur brape ni?konfius jap...kt entry dh sekolh, kt komen 9buln..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang citer sekolah tu tipu-tipu je..yg betulnye kecik lg..hahaha

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...