Monday, April 28, 2014

Info : Ketawa Menipu Kita.

Assalammualaikum wbt..

Setiap orang yang sihat mental dan bebas dari unsur mengkhayalkan tak terlepas dari memiliki emosi..orang gila pon sebenarnya masih ada emosi, sebab tu diorang pon tau marah, suka, sedih dan sebagainya, cuma emosi tu tak mampu dikawal agaknya..macam tu jugak la kalau kita dalam pengaruh alkohol atau dadah, emosi dan perasaan tak mampu dikawal sendiri oleh otak..so takda bezanya la orang gila dengan pengkhayal tegar ni kan..hehe

Apa yang aku nak tulis harini berkenaan satu emosi keseronokkan yang lahir dari perbuatan yang dinamakan Ketawa..ramai yang kata "Laughter is the best medicine."..ni dikira merangkumi perubatan bukan dari segi mental, bahkan fizikal.dalilnya ketawa atau senyum bukan hanya reaksi muka tapi ada kaitan dengan penghasilan endorfin dalam otak yang boleh mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi yang menjadikan seseorang itu lebih selesa.. 







Aku tak nak menafikan kajian kajian yang dah dibuat..ingat sejam dua ke diorang buat kajian ni..antaranya..

  • Kanak-kanak berumur empat hingga enam tahun ketawa 300 kali lebih berbanding orang dewasa..so orang dewasa lebih mudah mengalami kemurungan dan tekanan..
  • Kajian menunjukkan orang yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardovascular sama seperti bersenam 10 minit kerana apabila kita ketawa tekanan darah dan kadar degupan jantung meningkat.
  • Kemudian kedua-dua kadar ini  akan turun  lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.Ketawa juga secara tidak langsung melancarkan aliran darah, meningkatkan daya ketahanan  badan terhadap jangkitan penyakit, berasa kurang sakit dan paras hormon epinefrin, kortisol dan dopamin yang ada kaitan dengan tekanan akan berkurang.
  • Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan gamma-interferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).Pada masa sama, ia merendahkan tekanan darah, menambah kemasukkan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan.


Bla..bla..bla..banyak lagi yang malas aku kongsikan..korang boleh cari sendiri..tapi tu menurut kajian sains la kan, dan nampak lebih kepada terapi untuk kesihatan luaran...tapi kalau ikut pendapat aku pulak,ketawa ni selalunya menipu kita..bukan dari segi kesihatan luaran, tapi menipu emosi sendiri..mungkin ada yang tak leh terima pendapat aku, it's ok, korang boleh campakkan ke longkang saja..

Memang kita boleh ketawa bila terasa sesuatu yang lucu atau jenaka..tapi andaikan ketika kita tengah bersedih dan disajikan dengan bahan jenaka..percayalah, ketawa korang itu tidak akan memberikan korang kegembiraan dan bahagia melainkan hanya sedikit..mungkin kita dapat tipu emosi sebenar depan orang lain..tapi hanya diri sendiri yang tahu perasaan sebenar..

Hal ini bukan sesuatu yang asing..aku pon penah alami dan cuba jadi seperti pelakon yang boleh memainkan apa saje emosi mengikut skrip..ketawa ketika aku tengah alami musibah dan bersedih itu bukanlah "the best medicine".layanlah berapa banyak program lawak jenaka,.ketawalah sekuat mana pon ia tetap seperti dahaga yang tidak hilang..bertakwalah, dan itu la sebaik-baik perubatan untuk mengubat jiwa, mental dan hati.


tak boleh la macam ni geng..sebab tu islam ajar batasan..



"Dari Riwayat Abu Daud, Rasullulah saw bersabda, maksudnya; Celakalah orang yang berbicara lalu mengarang cerita dusta agar orang lain tertawa"


"Ja'far bin Auf dari Mas'ud dari Auf bin Abdullah berkata: "Biasa Rasullulah saw tidak tertawa melainkan senyum simpul dan tidak menoleh kecuali dengan wajahnya." (Yakni tidak suka melerek) Hadis ini menunjukkan bahawa senyum itu sunnat dan tertawa bergelak-gelak itu makruh"

  
Sebagai orang yang suka suka ketawa berdekah-dekah sampai krem perut, memang aku agak sentap dengan hadis ni.banyak lagi hadis-hadis berkenaan ketawa kat sini (LINK)...Akhir kata, kepada pelawak-pelawak kat Malaysia ni teruslah kekalkan lawak jenaka syariah compliant anda yang suci murni..Bukan senang nak lawak apatah lagi lawak yang bebas dari kata kata cemurah, ejekkan, umpatan untuk merendahkan atau memperlekehkan orang sebagai punch line tu..tahniah pelawak Malaysia!!..anda bukan golongan yang celaka.. 


syariah compliant sangat.. hehe..


11 comments:

  1. Nak buat lawak pun kena syariah compliant kau jah

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan aku cakap lah..hadis nabi tu bai..aku sharekan je..haha..
      tp biasenya orang akan cakap, "lawak je pon"..tak payah la amik serius..
      mungkin lawak UAI kot jenis syariah compliant..hahaha..


      Delete
    2. Bagus2 tukar balik template lama.

      Delete
    3. tukar balik la..aku nak ping tak lepas..hahaaha

      Delete
  2. Ustaz aku dulu marah kalau kitorg menipu dgn tujuan utk buat lawak.. Aku rasa mcm terngiang2 kat telinga ni perbuatan tu dilaknat.. Tapi aku tak pasti.. Celaka dgn dilaknat tu sama ea? Aaaa...

    Aku kalau dah nak ketawa sgt, tak keluar suara beb.. Tersedu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apebende lak tersedu ni.. Aku x habis komen lagi dah terpublish.. Hiks..

      *cuba mengingati suara macho abam bundle*

      Delete
    2. apa yg ko tnye tu eceli bab terjemahan je payeh..celaka dan dilaknat tu kan ibarat isi dan kuku je..haha..

      teruk ko ketawa siap sedu, hilang suara -_-'..hahaha..

      Delete
  3. wei aku pun jenis ketawa tak ingat, kadang2 orang gelak sebab tengok aku gelak jer, tak perlu buat lawak pun. Tapi tu la, time bersedih pun, better ketawa than menangis, kalau menangis lagi haru, ketawa walau tak banyak membantu, at least sedikit tu ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi aku tengok ko macam serius je dora.haha..

      Delete
  4. Aku pernah dengar ceramah psal ketawa dekat IKIM.FM.klu nk ikut syariat betul2,mmg lgsung tk bley gelak kot..nabi senyum simpul ketawa tnpa suara macam hadis tu..kita buka nabi..klu ketawa tu menipu sekalipun..lagi baik dari menangis meronta sebenarnya kan

    ReplyDelete
  5. 1st time aku dengar perkatan syariah compliant ni...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...