Monday, May 19, 2014

Info : Tiada Istilah Kawan Baik (BFF) Lelaki Dengan Perempuan.

Assalammualaikum wbt..

Sabtu lepas aku telah menghadirkan diri ke satu majlis perkahwinan seorang member aku di Shah Alam..beliau adalah salah sorang kawan perempuan yang paling lama aku kenal yang pernah jadi kawan baik aku dulu..percayakan korang perkenalan tu telah bermula pada tahun 2000..ketika itu dia baru tingkatan2..hahaha...

Apa yang aku nak ceritakan ni ialah tentang perhubungan karib antara lelaki dan perempuan..seriusly aku  tak percaya langsung lelaki dan perempuan boleh jadi kawan baik, paling rapat antara satu sama lain..bullshit..senang citer takde istilah lelaki dan perempuan berkawan baik..



Sepanjang 14 tahun aku kenal minah ni, aku pon pernah melalui fasa yang shit ni..kawan baik konon pada mulanya..tapi tanpa sedar, perasaan nak lebih dari kawan tu datang pulak..hal ni aku gerenti akan berlaku pada salah seorang..dalam hal ni memang aku la yang kantoi dulu..tapi mujur aku mental power kan..aku masih hormat relationship tu tak takda la gedik-gedik nak luahkan perasaan kat dia..haha..

Tapi kebanyakan 'pasangan' kawan baik berlainan jantina ni gopoh sangat..tu yang jadi bak pepatah, "yang dikejar tak dapat, yang dikendong beciciran"..aku dah kaji hal ni masa rapat dengan Ayu dulu 10 tahun lepas..aku pasti sangat aku ambil jalan yang betul lepas dah memikirkan hal ni dalam-dalam..jangan luahkan apa-apa dan buang jela perasaan nak feeling-feeling couple engko tu..tu sebab aku masih kawan dengan dia sampai sekarang..


semoga berbahagia Ayu dan ...aku lupa nama laki dia..

Pada sesapa yang dalam dilema terheart feeling dengan seseorang kawan yang korang rasa kawan baik tu, baik lupakan jela kalau rasa taknak malu direject atau korang akan semakin renggang andai perasaan tu diluahkan pada dia..nak luahkan jugak terpulang la..tapi aku sure 98% hubungan kawan baik lelaki dan perempuan ni hanya perasaan sebelah pihak dan tu maksudnya korang takkan berjaya sebaliknya hanya akan merosakkan hubungan sahabat tu sendiri..

Hal ni berbeza la kalau kita start kawan dengan seseorang berlainan jantina sebab kita anggap dia istimewa..tu sah-sah naluri semula jadi..itu takpalah..tapi korang pon mesti paham bab terjatuh hati dengan kawan baik ni lain..risiko tinggi..nak jadi kawan baik pon dah makan masa 2 3 tahun..lepas tu tiba-tiba salah sorang cakap nak jadikan teman istimewa plak..memang tak la wei..itu ibarat mengkhianati kawan tau...terkejut la kawan tu jadinya..


kalau dulu aku luah perasaan pon pasti kene reject..taste Ayu ni laki gemuk je.
b4 ni pon pakwa dia gemuk gak..hahaha..


Lagi satu sebab kenapa lelaki dan perempuan tak boleh jadi kawan baik ialah kerana, hubungan ni memang akan menghuru-harakan keadaan..tak payah la aku nak ulaskan banyak, pada yang setuju kononnya lelaki dan perempuan ni boleh berkawan baik,cuba bayangkan sendiri la kalau pasangan korang ada kawan baik dengan bukan sejantina dengan dia..suka ke?..puii..

Kesimpulannya, orang perempuan jangan baik-baik sangat dengan kawan lelaki sebab kebanyakkan lelaki ni la yang cepat perasan..nak pulak jenis macam aku ni yang mata keranjang..kena pulak ada makwe-makwe say hi , terus aku rasa dia macam suka kat aku..huhu..eh, bukan senang tau makwa nak tegur aku dulu...kehkehkeh..



P/S : pm la wechat id bundle_05 kalau nak jadi kawan baik saya (makwe sahaja)..saya janji saya tak buat apa-apa..huhu..


58 comments:

  1. Hahaha! nice thought. Well, i think differently. Alhamdulillah so far my bff semua lelaki. Lebih senang berkawan baik dgn lelaki sebab mereka tak ada masa layan benda remeh temeh. Kalau nak kata ada heart feeling, so far takde. tapi keadaan sekeliling selalu push kami untuk ada perasaan tu. tapi kami maintain. rileks je ber-bff!

    ReplyDelete
    Replies
    1. "semua" bff ko laki nani..huhu..ganas..nakkan sorang pon dah bleh jadi kacau,macam mane ko siap ramai bff laki ni..aku rasa ko blom sampai tahap betul2 kawan baik kot dengan seseorang tu..kawan baik ramai tu biase..tp yg betul-betul rapat tu yg selalu tergelincir..haha

      Delete
    2. takut tergelincir jugak salah sorang nanti. hati -hati. hehe : )

      Delete
    3. YM. Bundle. No-no-no. We are bff yang memang berkepit 24 jam. the whole campus knew that. mungkin feeling tu dah berubah jadi macam adik beradik kot. sebab i dont have any brothers, tu yang feeling insecure. bila ada kawan baik lelaki, memang rasa selamat dan perasaan tu Alhamdulillah dapat dikawal

      Delete
    4. Nys Anis :Heheheheheh... kadang takut jugak. yelah makin hari kita makin dewasa kan.

      Delete
    5. Anis, bleh kita jadi bff..aku janji tak tegelincir..hahaha

      Delete
    6. Mungkin ko mmg takde feel lebih2 nani..mane lah tau dia ade simpan perasaan kat ko..tak mustahil kan..kan..dia saje senyap2..

      Cuba bayangkn ape reaksi ko kalau2 dia luahkan perasaan..sentap ke suka..hihihi..

      Delete
  2. Wakakaka...penah kena bang! Member punya lah layan baik feel feel bagai. Dalam masa sama dah bajet dah, die ni konpom xnak nye sebab die lagi tua, gaji lagi mahei lak tu..nak lagi best die penah bagi hint nak laki lagi tua dan lagi kayos dari die. Tah cemana boleh terlupa, langsung kene rejek dan langsung segan dah nak tegur.. sampai sekarang dah dua tahun tak tanya khabar..intai2 kt fesbuk n insta je.

    btw, jaga2 innanie... orang pompuan complicated, tapi orang laki complicated nak arwah. Mcam Ym cakap.. kikikiki. Bukan nak takutkan taw.. xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko angau sangat la tu sampai terlupa..padan muka ko..kahkahkah...tapi tu la pengalaman ye dak..bila ingat2 balik rasa kelakar..

      ko mata keranjang jugak ke?..hahahaha..

      Delete
    2. haha..masa tu saya ajak kawen terussssss.. naik seram la kot die.

      uihhh! simpang... sebab masa tu memang tengah ligat cari calon. Bosan ah duk sorang lelama. Balik je ngadap housemate. xD

      Delete
    3. Hahaha..mmg patut la ko kene reject..ajak kawen terus..haha..tp aku respect gak ko ni sbb berani level999999..
      Skg dh kawen lom?

      Delete
    4. Belom. Tapi dua bulan lepas kawan se opis kenalkan dengan geng die. Saya ajak kawen terus, die suruh g jumpa mak die..dah g jumpa dah awal bulan hari tu, cuti raya nanti baru nak bawak mak ayah g sana...minang terus r..green light dah dapat.. kapel2 ni buang masa la bang.. penat dah.

      Delete
    5. Wooo..keberanian ko berhasil..tahniah..bkn senang nk jumpa laki cm ko skg..bekenan terus je ajak kawen..gud2..semoga dipermudahkan la..kawen nant jemput la aku gak..haha

      Delete
    6. hahah.. insyaAllah.. konpom akan diwara-warakan di blog yang pastinya :) thanks bang :)

      Delete
    7. Wahh... bagus Khamsi tanak bercinta. Akak sokong.

      Delete
    8. hahah..dah abeh banyak masa, tenaga dan duit kak.

      Delete
  3. lupa nak klik "Notify me"...ampunkan patik tuan tanah.

    ReplyDelete
  4. waaaaa... template blog ko berubah lagi.. yg ni nampak smoothy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb boring tu aku tukar carlos..banyk sgt masa lapang.haha

      Delete
  5. sy dulu ada kwn rapat lelaki. ktorg sama2 join team forum remaja,debate,macam2 la..pastu dah abes skolah die luah prasaan..puiiihhh terus sy blah..tak boleh bayangkan,selama ni sembang aku engkaw,sembang kasar,maki hamun,tetiba nak bersayang-sayang dgn die.weyyy..takleh lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha..tu yg ramai silap..tak semestinya ade perasaan tu mesti luahkan..tak pasal2 je kan dr ko suka ade kawan best terus rase geli geleman..haha..elok jgn layankn perasaan tu..lama2 back to asal balik je..

      Delete
  6. haha penah ada pengalaman dulu, tp time kecik2 cili padi lagi. kecik2 dah gatai eh . lelaki la yg selalu gopoh . sekali dah terus trg, terus rasa awkward gilaaa. friendship no more. rugi2.

    btw maybe ayu rasa laki gemok protective kot plus kiut. kiki. kalau tuan tanah niberusaha bg gemok,mybe ayu boleh jatuh hati. tp terlmbat suda... jgn sedih eh . semoga berbahagia ayu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko menggoda sgt kot..tu pasal kawan ko tu syok..nak buat camne.lelaki ni kuat perasan kn..hahah..

      Biar pon dia suka kot2 aku gemuk.aku plak yg tak sanggup gemukkn diri..hahaha

      Delete
  7. penah ja dalam situasi ni, lepas bff tu luah pasan dia hilang tah kemana, sebaik hilang kalau tidak jenuh wa nak kene layan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia luah pastu dia hilang..hahaha..takde sbb lain kecuali dia malu sbb ko reject kn..kn..haha

      Delete
  8. hahhaahha tu la bundle Na kan kawan baik semua dgn lelaki abes semua lelaki tu da syok kat na plak..haish nampak x ayat poyo na tu muahahahhaha tp mmg btul laa pun bf naa pun mesti dtgnya dari bff.. haishhhh "jodoh tak boleh nk dieelak bundle" muahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. jna marcello dan poyo berpisah tiada..wakakaka..tapi tak mustahil la na, lelaki kan kuat perasan, tu pasal diorang syok kat ko..tp syok main2 je tu..hahaha...

      dalam 98% bff yng gagal, ko yg 2% tu la..dah jodoh tak kemano..hehe..kawen la cpt woii..

      Delete
  9. setuju sangat. Laki dgn pompuan x boleh bff. kawan biasa bole.

    ReplyDelete
  10. kalau dulu aku sangat bersetuju dengan kenyataan ini, tapi sekarnag tengok tok laki aku yang bertahun2 ada few bff berlainan jantina, terpaksa aku akur. cool jer depa ni, mungkin sebab bangsa depa ni tak der duk fikir akan hati dan perasaan sangat kot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu kira yang 2% je dora..minority..lagipon mungkin faktor usia jugak...tapi pendapat aku tak kira sapa kalau terlalu rapat boleh mengundang eksiden perasaan tu..

      Delete
    2. cehhh eksiden perasaan. orang yang lagi kuat imannya, lagi kuat hasutan setonn. muehehhe

      Delete
  11. saya antara yang ada kawan baik lelaki.. yg masa sekolah tu yup kami berjaya jaga perasaan masing2 tak lebih dari kawan baik even memang kadang2 ada rasa jeles tu muncul bila dia ada awek.. x tau la maybe kita rasa title kawan baik tu sedikit tergugat.. abis sekolah saya ada lagi sorang kawan baik. kali ni hubungan tu rapat dh macam org bercinta.. feelling sayang tu tak payah cakap la.. of course lelaki yg kecundang dulu tak tahan perasaan.. last, terpisah & bila jumpa kat FB add pun tak mau approve dah even masing2 ada kehidupan & pasangan masing2. Tapi pada saya.. sayang sbg seorang sahabat tu masih ada sebab dia sahabat yang baik & terbaik dalam hidup saya. Sampai hari ni saya masih rindu nak bercerita tentang hidup saya dengan dia.. cuma keadaan yang dah mengubah segalanya.. Keutamaan tetap suami & anak sebab sekarang mereka la sahabat saya dunia akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terbukti lelaki mmg selalu kantoi dulu..haha..tp kalau yang dah terlalu rapat macamn orang bercinta tu kemungkinan 2 2 ade perasaan lebih kot..saja masing2 ego atau tak berani nak luahkan perasaan je tu..hihi..

      yg lepas biarkan lepas..yang penting keluarga utama..nak kawan baik baik pilih sejantina jela..dah tak sesuai kita nak buat gaya orang bujang ni..hehe..

      Delete
  12. Aku rasa sepatutnya pun macam tu, lelaki dan pompuan takleh jadi bff lebih-lebih lagi kalau dah kawen. Bff tu maksudnya jenis yang selalu hangout, lepak sama2 berdua. Kalo setakat kawan kat ofis, pastu dtg rumah bawak family tu tak boleh kita bff lagi. Bff ni sampai tahap luah2 perasaan, selalu chat. You know la kan. Sbb aku pun konon2 dulu bff hasben aku jgk. Yg dah berjanji tanak jatuh cinta sesama sendiri dan hanya akan jadi kawan sampai akhir hayat. Sekali... pui...puii.. Hahaha,.

    ReplyDelete
  13. Hahahha sangat setuju dengan lyd,Saya honestly memang lebih suka kawan dengan laki sbb dorang ni open minded sikit,Tapi hahhaa bila teringat time sk dulu memang kawan baik dengan laki ni,Dia ada gf dia kalau ada masalah jer mmg selalu cerita dgn saya.Pastu dia dah clash dah dengan gf dia,dalam 2,3 bulan camtu dia frust menonggeng gak ar.So memang since hari tu kitaorang jadi lagi rapat,.Tututtut bila dah habis sk dia dah confence terkejut beruk jadinya.Dulu mungkin suka tapi entah feeling nak jadi kan dia bf tu memang tak arr.Tapi betullah apa yang ym.bundle kata.

    ReplyDelete
  14. aku pernh gak becinta ngn kawan baik, lepas tu terus jdi malu2..last2 putus jadi kawan balik haha

    ReplyDelete
  15. Bukan nak kata apa. Setakat yang aku perati lelaki memang yang aku jatuh dulu kahkah lepas tu perempuan mmg suka sangat cipta friendzone nasib lah lelaki tu parah

    ReplyDelete
  16. Bund, boleh je berkawan baik berlainan jantina.
    Aku dari tadika geng aku bebudak laki pasal diorang treat aku macam sejantina diorang.
    Ada yang aku rapat giler, share cite sampai ke besor. Tapi tak pulak aku berperasaan.
    Betulla cakap-cakap, pompuan kalau da kawan, memang kawan je la.

    ReplyDelete
  17. Dedicated to u..pendam by shahir

    ReplyDelete
  18. Dh pm wechat u tp u xlyn..:(

    ReplyDelete
  19. article best :)
    tapi sy rasa lelaki akan perasan dulu kalau kawan baik dia, cantik
    tapi kalau perempuan tu tak menepati ciri2 perempuan idaman dia, xjadi jugak kowt..akan anggap kawan sampai bila2.
    silap2, perempuan yang perasan dulu n berperang dgn perasaan sendiri :P
    hehe..just my two cents

    ReplyDelete
  20. mcm dh terlambat je nk komen..tp nk komen gak sbb bru ternampak entry ni.. aku ada pengalaman shit ni gak.. memula ajak nk jd kwn baik, aku on je.. lelama nk ke arah nk jd pakwe pulak.. ko apa hal?? aku bila tau je, trus rs macam ada tembok besar between us.. sudahnya, trus xkawan.. wakaka.. tp siyesli, dia mmg baik giler la..aku tertggl bas, sanggup anta aku balik kolej..jauh tu dr johor ke serdang..

    ReplyDelete
  21. Hv been through this shit stage once. Pastu terus ckp nk kwn je sbb sgt awkward, berkawan smpai beberapa bulan lepas. Now dah xkwn sbb susah, dia ade feeling dkt aku and sgt xbest but i miss him somehow. Erghhh stress!

    ReplyDelete
  22. Yaaa...last month he confess at me,,,and I be like what !! Kau ni x payah laaa suka aku
    Kite ni best friends,,,kan..but actually i know this things earlier be4 he confess at me,,but i just ignore it,,coz he says to me tht he like this one girl....so x kesah la....daa kenal since form 3 till now....But our relay as a bestfriends quite renggang skrg...mmg malas daa nk anggap dia bff coz,,dia akan ckp I ni awek dia infront of his friends

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera.

    Satu perkongsian yang menarik mengenai hubungan lelaki dan perempuan berkawan. Jemput ke blog saya Boleh berkawan tetapi jaga batas

    ReplyDelete
  24. Alhamdulillah ..saya ade jgk kawan baik ..mula kenal sjk 2009(saya darjah 5) ...dia muda sthun .skrg dh nk msuk 6 tahun kami kawan..jujurnya mmng ska dia ..prnh luah ..tpi dia kata rasa janggal ..hahaha ..so paham2 lah .. TAPI !! dia still terima kawan ..xde la smpai xnak tegur mcm yg lain2 ni ..hahaha ..dia ade buat entry pasal saya .haha biler baca mmng lawak . ..mmng boleh dikatakan dia terima dengan ikhlas sebagai kawan baik sebb dia prnh mrjuk smpai saya chat pun mcm xnk layan ..rupa2 nya memang salah saya sebb sebulan tak tegur dia ..dia kata 'dh ade kawan baru jangn lupa kawan lama' ..serius deep ..nmpk sngt ikhlas brkwn ..haha .skrg still contact ..mesra je chat(Teman tapi mesra) ..aku kau aku kau je ngn dia ..haha .. dia ade ckp saya kawan lelaki terbaik ..hahaha .. and dia lah kawan perempuan terbaik pernah saya ade .. so kawan ..andaikata kau baca ni ..terima kasih sebb sudi brkwan ngn aku ..hahahahaha ..

    ReplyDelete
  25. Alhamdulillah ..saya ade jgk kawan baik ..mula kenal sjk 2009(saya darjah 5) ...dia muda sthun .skrg dh nk msuk 6 tahun kami kawan..jujurnya mmng ska dia ..prnh luah ..tpi dia kata rasa janggal ..hahaha ..so paham2 lah .. TAPI !! dia still terima kawan ..xde la smpai xnak tegur mcm yg lain2 ni ..hahaha ..dia ade buat entry pasal saya .haha biler baca mmng lawak . ..mmng boleh dikatakan dia terima dengan ikhlas sebagai kawan baik sebb dia prnh mrjuk smpai saya chat pun mcm xnk layan ..rupa2 nya memang salah saya sebb sebulan tak tegur dia ..dia kata 'dh ade kawan baru jangn lupa kawan lama' ..serius deep ..nmpk sngt ikhlas brkwn ..haha .skrg still contact ..mesra je chat(Teman tapi mesra) ..aku kau aku kau je ngn dia ..haha .. dia ade ckp saya kawan lelaki terbaik ..hahaha .. and dia lah kawan perempuan terbaik pernah saya ade .. so kawan ..andaikata kau baca ni ..terima kasih sebb sudi brkwan ngn aku ..hahahahaha ..

    ReplyDelete
  26. Stuju sngt pmpuan ngn laki xboleh brkwn baik,bf sy ada kwn baik pmpuan,at first mmg aku xkisah lngsung sbb fikir yela kwn je kot,kwn jela... At last,kwn baik dia luah prasaan,wtf! Siap ajak kawen. Apa prasaan aku time tu?pmpuan tu pn mcm desperate gila.lngsung xhormat aku sbg gf.Bf aku pn trkjut,trus sejak dari tu aku xbleh jd positive sngt,trus jd kuat jeles,mana bf aku pegi aku amek tau,yela insecure kot... Salah ke aku jd positive sngt dlu hurm...

    ReplyDelete
  27. Stuju sngt,xboleh jd kwn baik
    Bf aku ada kwn baik pmpuan,aku mmg xpnh halang dia kwn ngn ssiapa,its up to him sbb fikir yela kwn je kn,nk kwn kwn jela
    Tapi akhirnya pmpuan tu luah prasaan wtf!siap ajak kawen,langsung xhormat aku sbg gf.bf aku lg la trkjut tp punyala dia nk jaga hati dan prasaan kwn baik dia neh dia pn amek kptusan utk diam,tp pmpuan xptus asa mcm2 dia buat
    Aku pn sejak hari tu aku mula jd kuat jeles,mana bf aku pegi aku amek tau, yela insecure kot... Jd positive sngt pn xboleh klu aku tau dri awal mcm neh mmg xlah aku bg muka sngt,hurm jd positive sngt pn xboleh ke :(

    ReplyDelete
  28. Entah la bro aku pon ada perasaan macam tu juga kat kawan baik aku , sebab dia punya sifat dan sikap x ada mcm kat perempuan lain yang banyak songeh itu sebagai contoh.Bak kata perempuan kalau dah anggap kawan memang kawan je 😭😭

    ReplyDelete
  29. pantat la korang. dari bercinta/kawen dgn bff baik bercinta/kawen dgn playboy, mat pet, mat curang, mat kaki seks, mat kaki kencing boleh gak korang kena game byk kali wkwkwkw.

    ReplyDelete
  30. Aku duk baca ni sebab sorang bff perempuan aku luah perasaaan pulak pukul 2,3 pagi tadi..dua kali dah..haruuu

    ReplyDelete
  31. Ahahahaha...
    s

    ReplyDelete
  32. Aku ada sorang kawan baik laki au...kalau ada pertandingan apa apa ke...mesti kitorang kena pick untuk masuk pertandingan...duduk kat kelas pon sebelah sebelah...rumah pun belok kiri, belok kiri, belok kanan dah sampai...ada satu kali tu aku x sengaja ternampak chat kawan kat fon...Chat diorang tu betul betul tusuk hati aku...diorang chat pasal kononnya aku ni MENGGEDIK ngan kawan baik ak tu...so besok harinya aku x datang skola sbb rasa....ntah lah aku pon x tau rasa apa..tapi mmg bercampur baur lah perasaan aku masa tu...mmg chat tu bagi impak besar bagi aku..aku mmg cuba nak jauhkan diri aku ngan kawan baik aku tu...so..kesimpulannya..ntah ler...just nak cite...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...